لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۴

وزیر خارجه امریکا در کابل: امیدوارم گفتگوها با طالبان قبل از اول سپتمبر به صلح بیانجامد


مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا حین سخنرانی در یک نشست با خبرنگاران در کابل. 25 June 2019
مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا حین سخنرانی در یک نشست با خبرنگاران در کابل. 25 June 2019

وزیر خارجه امریکا می‌گوید، انتظار دارد که توافق‌نامه صلح افغانستان تا کمتر از دو نیم ماه دیگر امضا شود.

مایک پومپیو در جریان سفرش به کابل هم‌چنان افزود، در گفتگوها با طالبان، به نهایی ساختن مسوده در مورد مبارزه با تروریزم خیلی نزدیک شده‌اند.

آقای پومپیو دیروز سه‌شنبه چهارم سرطان در کابل با رئیس جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه نیز دیدار کرد.

ایالات متحده به رسیدن به یک توافق صلح در افغانستان تا پیش از اول ماه سپتمبر یعنی ۶۵ روز دیگر امیدواری زیاد دارد.

مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا که سه شنبه چهارم سرطان در یک سفر از پیش اعلام ناشده به کابل رسید، همچنان گفت، با طالبان در مورد این‌که از خاک افغانستان در برابر کشور دیگری استفاده نمی‌شود، به نهایی ساختن مسوده نزدیک شده‌اند.

  • پیشرفت در گفتگو ها

وزیر خارجه امریکا در یک نشست خبری سه‌شنبه در سفارت امریکا در کابل، از تازه ترین پیشرفت‌ها در گفتگوها با طالبان جزئیات داد.

وی گفت: "در مورد مبارزه با تروریزم، پیشرفت‌های واقعی داشته ایم و به نهایی ساختن مسوده خیلی نزدیک شده‌ایم که در نتیجه طالبان با سایر هموطنان شان یکجا شده و تعهد می‌سپارند که خاک افغانستان به پناهگاه امن تروریست‌ها مبدل نمی‌شود. در کنار پیشرفت در این مورد، با طالبان در باره حضور نیروها گفتگو داشتیم که تا امروز مشروط باقی مانده‌است."

وزیر خارجه امریکا افزود، تمامی چهار مورد گذشته یعنی مبارزه با تروریزم، حضور نیروهای بین‌المللی، گفتگوهای بین‌الافغانی و آتش‌بس، در گفتگوها با طالبان مطرح است و توافق روی یک مورد به تنهایی ممکن نیست.

مایک پومپیو این را هم گفت که تا هنوز هیچ چیزی نهایی نشده است.

  • مذاکرات در غیابت حکومت

پومپیو پس از دیدار با رئیس جمهور اشرف غنی، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه و شماری از مقام‌های افغان همچنان گفت که ایالات متحده تلاش خواهد کرد تا تمامی جوانب در افغانستان را به میز مذاکره بکشاند.

مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا حین سخنرانی در یک نشست با خبرنگاران در کابل. 25 June 2019
مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا حین سخنرانی در یک نشست با خبرنگاران در کابل. 25 June 2019

وی افزود: "ما در غیاب حکومت و مردم افغانستان با طالبان گفتگو نکرده‌ایم و نخواهیم کرد، بلکه ما کار می‌کنیم تا افغان‌ها در میز مذاکره حضور داشته باشند و بتوانند دورنمای کشور شانرا به صورت مشترک در یابند. هنگامی که چنین میز تشکیل شد، بزرگ خواهد بود. خیلی حیاتی است که نه تنها طالبان بلکه نماینده‌های احزاب مخالف، به شمول جامعه مدنی و زنان و جوانان در میز مذاکره حضور داشته باشند."

وزیر خارجه امریکا افزود که از هر پیشرفت در گفتگوهای صلح، حکومت و رهبری افغانستان را در جریان می‌گذارند.

  • همکاری عملی پاکستان، خواست امریکا

مایک پومپیو در کابل گفت، زمانش فرا رسیده تا پاکستان با پروسه صلح افغانستان همکاری عملی داشته باشد.

و گفت:"پاکستان نقش خیلی ویژه در این پروسه و ترویج صلح در منطقه دارد. پیشرفت‌ها صورت گرفته و ما خواهان همکاری‌های عملی پاکستان در گفتگوهای صلح و تطبیق هر گونه توافق استیم."

وزیر خارجه امریکا در حالی خواهان همکاری های عملی پاکستان شده که رئیس جمهور اشرف غنی، فردا پس از چندین سال به اسلام آباد می‌رود و با رهبری و مقام‌های آن کشور می‌بیند. انتظار می‌رود بحث صلح در صدر گفتگوهای رهبری دو کشور قرار داشته باشد.

آقای غنی در آستانه این سفر گفته بود که برای گشایش فصل جدید میان افغانستان و پاکستان امیدواری زیاد دارد تا همکاری ها، جاگزین "بی اعتمادی های دیرینه" شود.

با دیدار دیروز وزیر خارجه امریکا از کابل و سفر فردای رئیس جمهور اشرف غنی به اسلام آباد، زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان گفته که قرار است دور تازه گفتگوها با نماینده‌های طالبان را روز شنبه ۲۹ جون آغاز کند.

XS
SM
MD
LG