لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۵

وزارت صحت: حادثات ترافیکی بیشتر از حملات انتحاری و انفجاری در افغانستان قربانی می‌گیرند


حادثه ترافیکی در شاهراه کابل - لوگر. 13 May 2018
حادثه ترافیکی در شاهراه کابل - لوگر. 13 May 2018

وزارت صحت عامه افغانستان از افزایش رویداد‌های ترافیکی در کشور ابراز نگرانی می‌کند.

در تازه‌ترین رویداد ترافیکی که امروز چهارشنبه «۰۵ سرطان ۱۳۹۸» در شهر کابل رخ داد چندین تن مجروح شدند.

نادیه یکی از این مجروحین برای تداوی در شفاخانه وزیر محمد اکبر خان شهر کابل بستری شده‌است.

نادیه می‌گوید، صبح امروز چهارشنبه موتر حامل وی و اعضای خانواده‌اش با موتر دیگر تصادم کرد و او جراحت برداشت.

وی افزود:‌ "ما داخل موتر بودیم تمام شیشه‌های موتر شکست، موتر نصف شد موتر دیگر آمد با موتر ما تصادم کرد. برادرم، مادرم و خانم برادرم در موتر بودند که همه زخمی شده‌ایم دستم شکسته، برادرم را تا حالا ندیده‌ام که در چه وضعیت است."

مادر نادیه که در بستر دیگر زیر مداوا قرار داشت گفت، در اثر بی‌احتیاطی راننده این حادثه رخ داده‌است.

پیش از این در گزارش‌ها گفته شده که رویداد‌های ترافیکی در جاده‌های شهری و شاهراه‌های این کشور افزایش یافته و این موضوع نگرانی‌های جدی را به میان آورده است.

بر اساس معلومات وزارت صحت عامه، استفاده از موبایل در هنگام راننده‌گی، خرابی سرک‌ها، بسته نکردن کمربند حفاظتی، سرعت زیاد و کم عرض بودن سرک‌ها از عوامل عمده حوادث ترافیکی می‌باشند.

هم‌چنان اخذ غیر قانونی جواز راننده‌گی، بی‌احتیاطی راننده‌ها و استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکولی در هنگام راننده‌گی از عوامل دیگری افزایش رویداد‌های ترافیکی محسوب می‌شوند.

داکتر ماموسی زیور معین اداری و مالی این وزارت روز چهارشنبه در مراسم تجلیل از هفته جهانی مصونیت جاده گفت، آمار تلفات ناشی از رویداد‌های ترافیکی در مقایسه با ارقام حملات انتحاری و انفجاری در افغانستان بیشتر شده‌است.

حادثه ترافیکی در شاهراه کابل- کندهار. July 31 2018
حادثه ترافیکی در شاهراه کابل- کندهار. July 31 2018

داکتر زیور گفت، طی شش ماه گذشته ۳۸۴۶ واقعه ترافیکی در افغانستان ثبت گردیده که ۳۲۲ تن در آن کشته و ۱۹۴۱۹ تن دیگر زخمی شده‌اند.

وی گفت: "وزارت صحت عامه به تنهایی نمی‌تواند در این عرصه کار نماید، وزارت اطلاعات و فرهنگ، شاروالی کابل، ترافیک و بخش ترانسپورت باید همه با هم در این زمینه همکاری نمایند تا ما همه یکجا بتوانیم به‌خاطر بلند بردن سطح آگاهی مردم و کاهش رویداد‌های ترافیکی کار کنیم."

خانم زیور هم‌چنان گفت، این وزارت به همکاری ارگان‌های دیگر تلاش می‌نماید تا با راه اندازی برنامه‌های آگاهی‌دهی در مورد قوانین ترافیکی میزان تلفات ناشی از رویدادهای ترافیکی را کاهش دهد.

از سوی هم ریاست ترافیک می‌گوید، عدم کنترول و نظارت از جریان ترافیک و تطبیق نشدن قوانین ترافیکی سبب افزایش چنین رویداد‌ها در کشور شده‌است.

عبدالطیف خیرخواه یک مسئول ریاست عمومی ترافیک وزارت امور داخله گفت، پلان و برنامه از سوی ریاست ترافیک ساخته می‌شود، اما تطبیق نمی‌گردد.

وی افزود: "بزرگترین نقیصه عدم کنترول و مراقبت نظارت از جریان ترافیک هم در داخل شهر‌ها به خصوص شهر کابل و هم‌چنان عدم نظارت و کنترول از جریان ترافیک در شاهراه‌ها می‌باشد."

داکتر محمد داوود الطاف نماینده سازمان صحی جهان که در این نشست حضور داشت بر آگاهی عامه در بخش تطبیق قوانین ترافیکی تأکید کرد.

مردم عام می‌گویند، تا زمانی‌که قانون بالای همه به طور یکسان تطبیق نگردد و متخلفین مجازات نشوند آمار تلفات حوادث ترافیکی نه‌تنها کاهش نمی‌یابد، بلکه بیشتر خواهد شد.

XS
SM
MD
LG