لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۳

انعکاس موضوعات افغانستان در برخی از روزنامه‌های جهان


شماری از روزنامه‌های چاپ امریکا
شماری از روزنامه‌های چاپ امریکا

چند رسانه معتبر جهان به خوشبینی وزیر خارجه امریکا در مورد رسیدن به توافق صلح در افغانستان پیش از اول ماه سپتمبر تمرکز کرده‌اند.

مایک پامپیو سه‌شنبه ۲۵ جون در سفارت امریکا در کابل گفت، به این امیدوار است که توافق در دو ماه آینده و پیش از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان امضاء شود.

  • وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال نوشته که پامپیو روز سه‌شنبه در یک سفر از پیش اعلام ناشده وارد کابل شد و با مقام‌های افغان دیدار کرد.

وزیر خارجه امریکا گفت که برای گذاشتن نقطه پایان به جنگ ۱۸ ساله افغانستان و راه حل این کشور، برخی پیشرفت‌ها صورت گرفته‌است.

روزنامه به این هم اشاره کرده که طالبان از گفتگو‌های رو در رو با حکومت افغانستان خودداری کرده‌اند، اما به نوشته نویسنده، مایک پامپیو روز سه شنبه تلاش کرد برای رئیس جمهور اشرف غنی وعده بدهد که به جای حکومت افغانستان و شهروندان این کشور، با طالبان مذاکره نمی‌کند.

وال ستریت ژورنال نوشته است، در حالی که مقام‌های امریکایی مشغول گفتگو‌های صلح با طالبان استند، خشونت‌ها در بخش‌های مختلف افغانستان ادامه دارند.

به روز چهارشنبه اردوی امریکا و اردوی افغانستان تأیید کردند که دو سرباز امریکایی در افغانستان کشته شده‌اند.

به این ترتیب شمار سربازان امریکایی که از سال ۲۰۱۵ میلادی به این‌سو در افغانستان کشته شده‌اند، به ۶۵ تن رسیده‌است.

در مقایسه از سال ۲۰۱۴ تا اکنون ۴۵ هزار سرباز و پولیس ملی افغانستان جان داده‌اند.

بر اساس گزارش سازمان ملل‌متحد، سال ۲۰۱۸ برای غیر نظامیان در افغانستان، مرگبار‌ترین زمان نسبت به گذشته بود و در جریان آن، ۳۸۰۴ غیر نظامی افغان جان باخته‌اند.

  • فایننشل تایمز

روزنامه فایننشل تایمز به آن بخش از اظهارات وزیر خارجه امریکا تمرکز کرده که گفته است، پیشرفت‌های واقعی در مذاکرات با طالبان صورت گرفته، اما هیچ توافقی حاصل نشده‌است.

وزیر خارجه امریکا در جریان سفرش به کابل همچنان افزود، در گفتگو‌ها با طالبان، به نهایی ساختن مسوده در مورد مبارزه با تروریزم خیلی نزدیک شده‌اند.

به‌گفته او، تمامی چهار مورد گذشته یعنی مبارزه با تروریزم، حضور نیرو‌های بین‌المللی، گفتگو‌های بین‌الافغانی و آتش‌بس، در گفتگو‌ها با طالبان مطرح است و توافق روی یک مورد به تنهایی ممکن نیست.

مایک پامپیو هم‌چنان خواهان همکاری عملی پاکستان در پروسه صلح افغانستان شد.

روزنامه فایننشل تایمز می‌نویسد، پاکستان به‌عنوان میانجی در گفتگو‌های صلح نقش داشته و حالا باید از این فرصت استفاده کند و روابط‌اش را با ایالات متحده بهبود بخشد.

به نوشته روزنامه، پیش از این واشنگتن، پاکستان را به پناه دادن برای شورشیان اسلام‌گرا با وجود گرفتن میلیارد‌ها دالر کمک از امریکا، متهم کرده بود.

  • نیویارک تایمز

همزمان با خوشبینی وزیر خارجه امریکا برای رسیدن به توافق صلح، روزنامه نیویارک تایمز به کشته شدن دو سرباز امریکایی در افغانستان توجه کرده است.

به نوشته روزنامه، تلفات تازه از سوی طالبان به نیرو‌های امریکایی، در آستانه برگزاری هفتمین نشست نماینده ایالات متحده با طالبان در دوحه پایتخت قطر وارد شده‌است.

انتظار می‌رود زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان روز شنبه ۲۹ جون این گفتگو‌ها را آغاز کند.

نیویارک تایمز به نقل از ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان نوشته که آن‌ها دو سرباز امریکایی را صبح چهارشنبه در ولایت میدان وردک در یک کمین کشتند.

اردوی امریکا در مورد محل دقیق رویداد جزئیات نداده‌است.

XS
SM
MD
LG