لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۹ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۲

وزارت خارجه: ممکن تا ۲ هفته دیگر گفتگوهای بین‌الافغانی صلح آغاز شوند


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و شماری از جنگجویان طالبان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و شماری از جنگجویان طالبان

وزارت خارجۀ افغانستان می‌گوید، ممکن تا دو هفته دیگر گفتگوهای بین الافغانی صلح آغاز شوند.

صبغت احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، در سفر وزیر خارجه کشور به جرمنی این کشور وعده کرده‌است که در بخش‌های انتخابات و گفتگوهای صلح افغانستان را همکاری خواهد کرد.

به گفته آقای احمدی، افغانستان و شرکای بین المللی اش امید دارند تا در هفته های نزدیک خبرهای خوشی در باره صلح این کشور به نشر برسند.

احمدی که روز یکشنبه در یک نشست خبری صحبت می‌کرد گفت، صلح با طالبان بسیار نزدیک شده و ممکن تا دو هفته دیگر گفتگوهای رسمی حکومت و طالبان آغاز شوند.

او افزود: "البته گفتگوهای بین الافغانی شاید در یکی دو هفته دیگر برگزار شود، آلمان ضمانت کرده که میان جمهوری اسلامی افغانستان و نماینده‌گان طالبان در این باره زمینه سازی می‌کند."

آقای احمدی نگفت که این گفتگوها در کجا آغاز خواهد شد اما اظهار داشت که اندونیزیا، ازبکستان و جرمنی از کشورهای اند که آماده‌اند تا نشست‌های بین‌الافغانی صلح را میزبانی کنند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که طالبان تا حال به گفتگو با حکومت افغانستان چراغ سبز نشان نداده‌است.

این گروه در حال حاضر سرگرم گفتگو با هیئت ایالات متحده امریکا است.

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان از دو روز به این‌سو، مشغول دیدار با نماینده‌گان سیاسی طالبان در قطر است.

هرچند تا هنوز نتیجه این نشست مشخص نشده اما پیش از این مایک پامپیو وزیر خارجه ایالات متحده روز سه شنبه هفته گذشته در سفر به کابل ابراز امیدواری کرد که پیش از ماه سپتمبر امسال، یک توافق صلح با طالبان به دست آید.

در کنار ایالات متحده امریکا، افغانستان حالا به همکاری جرمنی چشم دوخته‌است، آنچه سخنگوی وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، برلین تعهد کرده که پس از توافق صلح نیز به همکاری‌هایش با کابل ادامه خواهد داد.

XS
SM
MD
LG