لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۴

مذاکره کننده‌گان امریکایی و طالبان در تلاش به‌خاطر ختم جنگ در افغانستان


آرشیف/ یک نشست صلح افغانستان در قطر
آرشیف/ یک نشست صلح افغانستان در قطر

مذاکره کننده‌گان امریکایی و طالبان در تلاش به‌خاطر ختم جنگ در افغانستان، دور جدید گفتگو‌ها را در شهر دوحه پایتخت قطر آغاز کرده‌اند.

سهیل شاهین سخنگوی طالبان امروز روز دوم گفتگو‌ها با زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان را "خیلی مهم" خوانده به آژانس خیری اسوشیتد پرس گفته‌است، هر دو جانب در صدد دستیابی به نتایج ملموس بوده، تلاش می‌کنند تا توافقنامه به‌خاطر ختم جنگ هژده ساله در افغانستان، نهایی شود.

جنگ افغانستان طولانی‌ترین جنگ خارجی در تاریخ امریکا محسوب می‌شود.

در این گفتگوها تیم مذاکره کننده‌گان طالبان را ملا عبدالغنی برادر رهبری می‌کند که همراه با ملا محمد عمر در زمرۀ موسسان گروه طالبان شمرده می‌شود.

به نوشته مرکز خبری رادیو آزادی، انتظار می‌رود که گفتگوها روی تقسیم اوقات خروج نیروهای بین المللی از افغانستان و تضمین طالبان در مورد این‌که از قلمرو افغانستان برای حملات استفاده نخواهد شد، متمرکز باشد.

طالبان که در سال ۲۰۰۱ میلادی با تهاجم ایالات متحده امریکا از قدرت کنار زده شدند، اکنون بخش‌های از قلمرو این کشور را تحت کنترول‌شان دارند.

تا اکنون این گروه گفتگوهای مستقیم با حکومت افغانستان را رد کرده، حکومت کابل را دست نشانده غرب خوانده‌اند.

آغاز دور تازۀ گفتگو‌های زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان با نماینده‌گان طالبان با حمله خونین این گروه شورشی در شمال افغانستان همراه بود.

در نتیجه حمله شورشیان طالب در ولایت بغلان، حداقل ۲۶ تن از ملیشه‌های طرفدار حکومت افغانستان، کشته شدند.

وزارت دفاع افغانستان گفته‌است، این حمله نشان می‌دهد که طالبان می‌خواهند از موقف قدرت مذاکره کنند.

همچنان طالبان شب گذشته، بر ولسوال معروف ولایت کندهار حمله کردند که گفته می‌شود که در نتیجه آن هشت کارمند کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان کشته شده‌اند.

دور ششم گفتگو‌ها بین مذاکره کننده‌گان امریکایی و طالبان در شهر دوحه پایتخت قطر، در ماه می سال‌جاری میلادی صورت گرفت.

دور هفتم گفتگو در حالی"خیلی مهم" خوانده شده‌است که مایک پامپیو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در جریان مسافرت غیر مترقبه اخیرش به کابل گفت، وی آرزمند است که الی اول ماه سپتمبر سال‌جاری میلادی یک توافق صلح با طالبان صورت بگیرد.

XS
SM
MD
LG