لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۱

صنعت قالین بافی در هرات با رکود مواجه شده‌است


شماری از قالین بافان در ولایت هرات. July 2 2019
شماری از قالین بافان در ولایت هرات. July 2 2019

قالین بافی در هرات رونق سابق خود را ندارد و در حالت رکود قرار دارد.

قالین بافان می‌گویند که واردات نخ‌های بی‌کیفیت برای بافت قالین از ایران، از شمار مشتریان‌شان در بازارهای ملی و جهانی به پیمانه وسیع کاسته است.

عطا محمد و سید وحید فاروقی دو تن از قالین بافان در هرات می‌گویند: "از یک طرف بافنده‌ها کم شده و از سوی دیگر مواد‌ و نخ هایی‌که از ایران می‌آید، بی‌کیفیت است از این خاطر مردم نمی‌خرند."

"ما از حکومت همین خواست را داریم، واردات نخ از ایران را متوقف کند. نخ خود افغانستان نسبت به نخ ایران با کیفیت است."

در سابق قالین هرات با گذشت زمان قیمت‌اش بلند می‌رفت، اما حالا این وضع با استفاده از نخ‌های بی‌کیفیت ایرانی تغییر کرده و قالین افغانی قیمت‌اش را از دست می‌دهد.

نبود دستگاه‌های نخ ریسی از پشم حیوانات باعث شده که قالین افغانی متکی به نخ‌های وارداتی باشد.

مسعود عتیق‌زاده وکیل صنف قالین بافان هرات از حکومت می‌خواهد که افزون بر منع واردات نخ‌های بی‌کیفیت قالین از کشور ایران، زمینه را برای اشتراک آنان در نمایشگاه‌های خارج از کشور به هدف بازاریابی تولیدات‌شان فراهم سازد.

یک تن از قالین بافان در ولایت هرات. July 2 2019
یک تن از قالین بافان در ولایت هرات. July 2 2019

وی گفت: "دست اندرکاران قالین یعنی کسانی‌که قالین بافی می‌کنند به اصطلاح متخصص هستند، خواهان این هستیم که نمایشگاه‌های خارجی را در زمینه فراهم کنند تا ما بتوانیم دست بافت‌های خود را به معرفی بگیریم."

قالین افغانی با نخ‌های با کیفیت از نام و نشان خوبی در سطح جهان برخوردار است، اما بازار قالین هرات به دست کشورهای ایران و ترکیه است.

هر متر قالین افغانی تا ۱۵۰ دالر امریکایی به فروش می‌رسد و این باعث کاهش خرید این قالین شده‌است.

فروشنده‌گان قالین دستی از مردم می‌خواهند که قالین‌های افغانی را به جای قالین‌های ماشینی خریداری کنند.

قالین دست بافت ولایت هرات. July 2 2019
قالین دست بافت ولایت هرات. July 2 2019

عبدالرحیم عطایی و صحت محمد عاطف دو تن از قالین فروشان هرات می‌گویند: "اولین چیزی که قالین دستی را صدمه زده، قالین‌های ماشینی که از ایران و ترکیه می‌آید، می‌باشد. بیشتر مردم قالین ماشینی می‌خرند و همین موضوع قالین افغانی را صدمه زده است."

"مشکل اصلی ضعف اقتصادی مردم است، قالین دست بافت افغانی نسبت به قالین ماشینی بهتر و قیمت‌تر است، چون اقتصاد مردم ضعیف است، خریده نمی‌توانند."

با آغاز سرمایه‌گذاری در بخش ایجاد دستگاه‌های نخ ریسی، رنگ‌ریزی و جلوگیری از مواد خام بی‌کیفیت خارجی از کشور ایران، یک بار دیگر قالین افغانی به کالای بی‌بدیل در جهان مبدل خواهد شد.

XS
SM
MD
LG