لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۸

حکومت افغانستان: جزئیات نشست بین‌الافغانی قطر، با ما در میان گذاشته نشده‌است


ارشیف، تصویر از دفتر سیاسی طالبان در قطر
ارشیف، تصویر از دفتر سیاسی طالبان در قطر

در حالی که قرار است گفتگوهای بین‌الافغانی به روز‌های یکشنبه و دوشنبه آینده به میزبانی جرمنی در دوحه پایتخت قطر راه اندازی شود، اما حکومت افغانستان از جزئیات این نشست ابراز بی خبری می‌کند.

اما صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور روز سه شنبه در نشست خبری در کابل ابراز امیدواری کرد که این نشست و تلاش‌های جامعه جهانی سبب آغاز مذاکرات بین‌الافغانی میان حکومت و طالبان گردد.

او افزود: "ما در مورد جزئیات این نشست معلومات نداریم، افراد و اشخاصی که به این نشست دعوت شده‌اند طبعاً که از آدرس‌های شخصی و به‌حیث اشخاص در آن سهم می‌گیرند، ما در مورد اشتراک کننده‌گان معلومات نداریم، اما مهم برای ما این است که مالکیت روند صلح بدست خود افغان‌ها است."

هرچند آقای صدیقی در مورد هدف و اشتراک کننده‌گان این نشست معلومات نداد اما به بربنیاد گزارش‌ها در این نشست نزدیک به ۶۰ تن شرکت خواهند کرد و آجندای آن هم در روز نخست نشست مشخص می‌شود.

غفور احمد جاوید سخنگوی شورای عالی صلح امروز به رادیو آزادی گفت که اگر کسی از حکومت در این نشست اشتراک می‌کند باید از آدرس حکومت باشد نه به حیث فرد عادی.

قرار است نشست بین الافغانی قطر از سوی نهاد برگهاف تنظیم شود و میزبانی آن بردوش جرمنی و قطر می‌باشد.

مارکس پوتزل نماینده خاص جرمنی برای افغانستان و پاکستان گفته‌است که مذاکرات بین الافغانی در قطر یک فرصت مهم برای افغانستان جهت رسیدن به صلح خواهد بود.

پوتزل گفته جرمنی امیدوار است که این مذاکرات بتواند میان دو طرف درگیر جنگ فضای اعتماد را ایجاد کند.

از خبرنامه که توسط وی امروز به نشر رسیده‌است مشخص می‌شود که در این نشست همه اشتراک کننده‌گان به شکل انفرادی و مساویانه سهم خواهند داشت.

طالبان قبل از این گفته اند که با مقامات افغان به حیث نماینده‌های حکومت نه بلکه به حیث افغانهای عادی گفتگو می‌کنند.

در عین حال خالد سادات یکی از آگاهان روابط بین الملل می‌گوید عدم هماهنگی با حکومت افغانستان در مورد این نشست نتیجه خوبی در پی نخواهد داشت.

او افزود: "اگر این‌ها حرف از مذاکرات بین‌الافغانی می‌زنند باید مستقیم با حکومت افغانستان آغاز شود و اگر این‌ها با حکومت به حیث افغان‌ها گفتگو می‌کنند پس هیچ تضمینی وجود ندارد که همه موضوعات را کی و چطور عملی می‌کند و نوعیت آن چگونه باید باشد توافقنامه صلح در اینجا نتیجه ندارد چون توافق صلح باید با یک نظام صورت گیرد."

قبل از این هم قرار بود گفتگوهای بین الافغانی در قطر راه اندازی شود اما به دلیل تعداد زیاد اشتراک کننده‌گان لغو شد.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان که سرگرم مذاکره با نماینده‌های طالبان در دوحه است در حساب تویترش از این نشست استقبال کرده و گفته که این یک گام مهم برای پیشرفت در بخش صلح افغانستان است.

XS
SM
MD
LG