لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۷

خشونت در برخی مکاتب؛ سر معلم دست شاگرد را شکست


محمد توسط سر معلم لیسه غلام حیدرخان لت‌و‌کوب شده و دست‌اش شکسته است
محمد توسط سر معلم لیسه غلام حیدرخان لت‌و‌کوب شده و دست‌اش شکسته است

نشر موارد خشونت و لت‌و‌کوب شاگردان مکاتب در شبکه‌های اجتماعی شکایت‌های را به همرا شده‌است.

تازه ترین مورد خشونت با شاگردان مکاتب قضیه محمد در لیسه غلام حیدرخان کابل است.

محمد توسط سر معلم این مکتب لت‌و‌کوب شده و حتی دست‌اش شکسته‌است.

این موضوع وزارت معارف را نیز نگران ساخته و می‌گوید که نظارت بر مکاتب افزایش یافته‌است.

نوریه نزهت سخنگوی این وزارت روز پنج‌شنبه در مورد گفت: "ما روز گذشته برای بررسی این موضوع رفتیم چنین موضوعاتی که در مکاتب ما رخ می‌دهد نوع خشونت است تیم تفتش ما روز گذشته به آن مکتب رفته بود و این مسئله به شکل جدی دنبال می‌شود."

مسئولین مکتب غلام حیدر خان تاکنون در زمینه چیزی نگفته‌اند.

اما سخنگوی وزارت معارف می‌گوید هر نوع برخورد نادرست با متعلمین خلاف اصول معارف بوده و با عاملین آن برخورد قانونی می‌شود.

خانواده محمد شاگرد لیسه غلام حیدرخان حاضر به مصاحبه با رادیو آزادی نشد، ولی روکی پدر وی از وزارت معارف خواست تا قضایایی خشونت با متعلیمن در مکاتب را به شکل جدی دنبال کند.

به اساس آمار وزارت معارف افغانستان، از یک سال به اینسو ۲۰ مورد خشونت و برخورد نادرست با شاگران مکاتب به نزد این وزارت ثبت شده‌است که دو مورد آن آزار و اذیت جنسی و بقیه آن موارد لت‌و‌کوب اند.

با این محمد صابر نوری آگاه امور تعلیمی برخورد نادرست با متعلمین را تهدید برای آینده آنان عنوان کرده می‌گویند که اگر از این موضوع جلوگیری نشود متعلمین از مکاتب فاصله می‌گیرند.

او افزود: "وظیفه معارف و معلم در مکاتب تنها تدریس نیست بلکه شخصیت سازی شاگران است، دادن اعتماد به نفس به آنان یک بخش مهم وظیفه شان است چنین عمال می‌تواند عواقب منفی داشته باشد حتی سبب ترک مکتب می‌شود."

وی از تمامی نهادهای تعلیمی و خصوصی می‌خواهد که با متعلیمن رفتار درست اختیار کنند تا برای آنان در کنار یاد گیری دقیق به شکل درست آن پرورش هم داده شود.

در عین حال ودیر صافی یکی از آگاهان حقوقی می‌گوید که به اساس قانون جزای افغانستان، برخورد نادرست با کودکان و لت‌و‌کوب که سبب شکستن یکی از اعضای بدن وی شود بیش از سه ما قید و جریمه پول نقد پیشبینی شده‌است.

XS
SM
MD
LG