لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۱

انتقاد شدید مربی تیم فوتبال دختران افغانستان بالای فیفا


آرشیف/ تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان
آرشیف/ تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان

مربی تیم فوتبال دختران افغانستان، فیفا یا فدراسیون بین المللی فوتبال و رئیس آن را مورد انتقاد شدید قرار داده‌است که در مورد پیگری موضوع سوء استفاده جنسی از دختران تیم فوتبال زنان افغانستان، به وقت اقدام نکرد.

کیلی لینزی مربی تیم فوتبال زنان افغانستان، فیفا یا فدراسیون بین المللی فوتبال و رئیس آن جیانی این فانتینو را مورد انتقاد شدید قرار داده‌است که در مورد موضوع آزار و اذیت جنسی دختران در تیم فوتبال زنان افغانستان، به وقت اقدام نکرده و در تحقیقات جدیتر عمل نکرده است.

فیفا ماه گذشته کرام‌الدین کریم رئیس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان را برای همیش از فدراسیون فوتبال افغانستان بعد از آن منع کرد، که کمیته امور اخلاقی این نهاد بین المللی کریم را به سوء استفاده از صلاحیت‌هایش و آزار و اذیت جنسی شماری از دختران فوتبالر افغان مجرم شناخت.

ایوو سیگموند وکیل مدافع آلمانی کرام‌الدین کریم دیروز در یک کانفرانس خبری در کابل از موکل‌اش دفاع نموده گفت: "شواهد ارائه شده تا به حال، در تطابق با استندردهای هیچ سیستم قانونی نیست و این خیلی بد است. این موضوع، تصمیم فیفا مبنی بر منع کردن همیشه‌گی کرام‌الدین کریم را یک تصمیم بد ثابت می‌کند. باید بگویم که این قضیه نحوی بدی از کمپاین مسمی به "می تو" است."

هدف این وکیل مدافع با کمپاین می تو همان هش تگی است که در شبکه‌های اجتماعی نشر گسترده یافته بود.

با آن که از حکم بازداشت کرام‌الدین کریم از سوی ارگان‌های عدلی و قضایی، حدود یک ماه می‌گذرد اما هنوز هم این شخص بازداشت نشده‌است.

فیفا در ماه دسمبر سال گذشته، تحقیقات روی موضوع آزار و اذیت جنسی ۵ دختر فوتبالر افغان را که ادعا داشتند بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ مورد سوء استفادۀ جنسی قرار گرفته اند آغاز کرد.

ولی به گفته کیلی لینزی مربی تیم فوتبال دختران افغانستان، وی و دخترانی‌که مورد سوء استفادۀ جنسی قرار گرفته بودند، شکایت شان‌را خیلی وقت‌تر به فیفا و فدراسیون فوتبال آسیا ارائه کرده بودند ولی بی‌نتیجه بود.

کیلی لینزی به آژانس خبری رویترز گفته است، انزجار آور است که ساختاری برای تحقیقات روی چنین مسئله وجود ندارد.

به شما بار بار گفته می‌شود سیستمی برای تعقیب چنین چیز وجود ندارد.

کیلی لینزی این موضوع را در آغاز یک برنامه در مورد محو آزار و اذیت زنان ورزشکار ابراز داشت، که به ابتکار شهزاده علی بن ال حسین شهزاده اردن آغاز شده‌است.

او گفت حتی اگر راپوری را در مورد آزار واذیت جنسی ثبت هم کنید پاسخ نمی گیرید، کسی به شما جواب نمی‌دهد.

سخنگوی فیفا در پاسخ به این به اظهارات لینزی در یک ایمیل فرستاده شده به رویترز گفته است، فیفا در آغاز ۲۰۱۸ از آزار و اذیت جنسی دختران در فدراسیون فوتبال افغانستان اطلاع حاصل کرد و فوراً تحقیقات در مورد را آغاز کرد، به نحوی که امنیت قربانیان این جنایت و خانواده‌هایشان یقینی گردد.

به گفته سخنگوی فیفا با ادارات حقوق بشر ملل متحد روی این موضوع کار می‌کنند.
بعد از آن که روزنامه گاردین در ماه نومبر سال گذشته از موضوع آزار و اذیت جنسی در فدراسیون فوتبال افغانستان گزارش داد، محمد اشرف غنی رئیس جمهور این کشور دستور تحقیقات جدی در مورد را داد.

کیلی لینزی مربی تیم فوتبال دختران افغانستان که در مورد سوء استفاده جنسی از دختران فوتبالر افغان، در ماه فبروری سال گذشته در یک کمپ تمریناتی خبر شده بود می‌گوید، فیفا تاحال نه از وی و نه هم از دختران که مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته اند خواسته است، برای تعقیب این قضیه با کدام مقام فیفا ملاقات کنند.

او گفت دخترانی که مورد سوء استفادۀ جنسی در فدراسیون فوتبال افغانستان قرار گرفته بودند، از ترس جان خود و خانواده‌هایشان مخفی اند.

XS
SM
MD
LG