لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۸

دیدار عمران خان با نماینده‌های طالبان روی روند صلح چه تاثیر خواهد داشت؟


آرشیف/ عمران خان صدراعظم پاکستان
آرشیف/ عمران خان صدراعظم پاکستان

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، دیدار صدراعظم پاکستان با نماینده‌های طالبان روی روند صلح تاثیر مثبت بجا می‌گذارد.

در حالی‌که تلاش‌ها به‌خاطر گفتگوهای روبه‌رو میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح جریان دارد قرار است که عمران خان صدراعظم پاکستان با شماری نماینده‌های طالب دیدن کند.

شورای عالی صلح افغانستان این ملاقات را برای صلح این کشور مؤثر می‌داند.

عزیزالله دین محمد معاون این شورا روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت: "با در نظرداشت این که طالبان بیشتر در پاکستان فعالیت نموده و آنجا زنده‌گی می‌کنند و اگر عمران خان صدراعظم پاکستان با نماینده‌های طالبان ملاقات می‌کند و آنان را به صلح تشویق نماید این یک گام نیک است و دیدار آن‌ها مثبت خواهد بود."

این در حالیست که رادیوی رسمی پاکستان، به نقل از نعیم الحق مشاور صدراعظم پاکستان نوشته است که قرار است عمران خان در ماه روان میلادی با شمار نماینده‌گان طالبان ملاقات نماید.

نعیم الحق گفته‌است که این ملاقات عمران خان پس از مشوره با حکومت افغانستان صورت خواهد گرفت.

طالبان مسلح در مورد این دیدار عمران خان تا کنون ابراز نظر نکرده اند.

این در حالی است که پیش از این رئیس جمهور غنی هنگام سفر به پاکستان با مقامات آن کشور صحبت کرده‌است.

اما شماری کارشناسان می‌گویند، آن مخالفت‌های که عربستان سعودی و قطر با طالبان دارند می‌خواهند برضد دوحه یک گروه جدید را در پاکستان ایجاد نموده و با عمران خان ملاقات کنند.

احمد سعیدی دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان که وضعیت پاکستان می‌گوید، با این کار عربستان می‌خواهد طالبان را به دو دسته تقسیم نماید.

او افزود: "این یک واقعیت است، آن گروه که با عمران خان ملاقات می‌کند طالبانی نیستند که در قطر حضور دارند، بلکه مخالفت‌های است که عربستان سعودی و قطر با طالبان دارند سعودی می‌خواهد که بر ضد دوحه یک گروه جدید در پاکستان ایجاد شود که یک مرکز آن در پاکستان و مرکز دیگرش در دوحه باشد، و این تنها یک بازی است و برای صلح کدام موثریت ندارد."

قرار است یکشنبه هفته آینده نشست‌ها به‌خاطر صلح افغانستان به میزبانی جرمنی و قطر در دوحه آغاز گردد.

پیش از این مسکو میزبان چنین نشست بود که در آن شماری از چهره‌های شناخته شده افغان و علاوه بر سیاسیون، شماری اعضای دفتر قطر طالبان نیز اشتراک کرده بودند.

طالبان هم به‌خاطر اشتراک در این نشست آماده‌گی نشان داده اند.

این نشست پس فردا در حالی آغاز می ‌شود که هفتمین دور گفتگو‌ها میان هیت امریکایی و نماینده ‌گان طالبان در دوحه که دیروز روز ششم آن بود بدون نتیجه پایان یافت و قرار است که روز شنبه دوباره آغاز گردد.

این سخنان را سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به رادیو آزادی بیان کرد.

شاهین پیش از این گفته بود که بحث‌ها میان دو طرف در راستای دستیابی به یک توافق صلح هشتاد درصد نهایی شده اما برخی مسایل به بحث بیشتر نیاز دارد.

XS
SM
MD
LG