لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۵

خواست گروه مشترک جامعه مدنی و رسانه‌ها از هیئت اشتراک کننده در نشست قطر


آرشیف/ نشست سیاسیون افغان با نماینده‌گان طالبان در روسیه به‌تاریخ ۳۰ می ۲۰۱۹
آرشیف/ نشست سیاسیون افغان با نماینده‌گان طالبان در روسیه به‌تاریخ ۳۰ می ۲۰۱۹

گروه مشترک جامعه مدنی و رسانه‌ها از هیئتی که از کابل به نشست بین الافغانی قطر رفت می‌خواهد که تلاش کند طرف‌‌های درگیر جنگ را به آتش بس و قطع جنگ، تشویق کنند.

گروه مشترک جامعه مدنی و رسانه‌های افغانستان با استقبال از جرمنی برای میزبانی نشست بین الافغانی صلح در قطر، از اعضای هیئتی که از کابل به دوحه رفته اند می‌خواهد که در این نشست به قطع جنگ و آتش بس میان حکومت و طالبان تأکید کنند.

اعضای این گروه می‌گویند، همچنان باید کوشش شود تا این نشست زمینه را برای نشست رسمی میان حکومت و طالبان فراهم کند.

در قطع نامه‌ی این گروه همچنان آمده که باید هیئت کابل پس از برگشت موضوعات مورد بحث را با مردم شریک کند.

فریده نیکزاد عضو گروه مشترک جامعه مدنی و رسانه‌ها در نشست خبری روز شنبه این گروه گفت: "واضح است که همه طرف‌های داخلی و خارجی شریک در گفتگوهای جاری صلح افغانستان منافع شان را دنبال می‌کنند، هیئتی که از کابل عازم این گفتگوها هستند باید منافع ملی و کشوری را در سر لوحه کار شان قرار دهند، طرف‌های گفتگو کننده باید تلاش کنند تا فضای تفاهم را به وجود آورده و از فرصت به دست آمده استفاده کنند."

نشست بین الافغانی صلح به میزبانی یک موسسه جرمنی قرار است روز یکشنبه در دوحه پایتخت قطر آغاز شود و دو روز ادامه خواهد داشت.

در نشست یاد شده حدود شصت تن شامل نماینده‌گان جامعه مدنی، احزاب سیاسی، مقام های حکومتی، زنان و طالبان دعوت شده اند اما اشتراک کننده‌گان در جریان صحبت از هیچ جناح نماینده‌گی نخواهند کرد، یعنی از هر کس از آدرس شخصی دعوت صورت گرفته است.

از این که نماینده‌گانی از جریان‌ها و احزاب سیاسی نیز دعوت شده‌اند، برخی نگرانی‌ها را به بار آورده که مبادا در جریان گفتگوها، به منافع حزبی بپردازند.

دانش کروخیل عضو گروه مشترک جامعه مدنی و رسانه‌های افغانستان در جریان نشست خبری روز شنبه گفت: "این افراد باید خواست‌های احزاب را بیان نکنند بلکه باید آرزوها و خواست‌های واقعی مردم را مطرح کنند و منافع ملی را در بحث با طالبان در نظر بگیرند."

نشست بین الافغانی صلح در قطر در حالی برگزار خواهد شد که پیش از این حد اقل دو بار نشست‌های مشابه‌ای در مسکو برگزار شده‌است.

از سوی هم هرچند طالبان تا حال به گفتگوهای مستقیم و رسمی با حکومت افغانستان حاضر نشده اما انتظارها این است که نشست قطر بتواند، راه را برای آغاز این گفتگوها باز کند.

XS
SM
MD
LG