لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۹

امنیت ملی سومین استاد پوهنتون کابل را به ظن همکاری با داعش بازداشت کرد


به دنبال بازداشت مولوی ظاهر داعی و محمد معروف راسخ استادان پوهنتون کابل از سوی امنیت ملی افغانستان، این نهاد سومین استاد این پوهنتون را بازداشت کرد.

در یک خبرنامه امنیت ملی آمده که نیروهای قطعات خاص ریاست عمومی امنیت ملی در یک عملیات هدفمند یک شبکه گروه تروریستی داعش را که مسئولیت جلب و جذب و سازماندهی حملات تروریستی و تخریبی را به‌عهده داشتند از مربوطات شهر کابل بازداشت کرده‌اند.

از بازداشت شده‌گان به نام‌های:

  • مبشر مسلمیار استاد پوهنتون کابل
  • احمد طارق
  • و احمد فاروق فارغ التحصیلان این پوهنتون

نام برده شده است.

در خبرنامه آمده که احمد طارق و احمد فاروق اعتراف کرده‌اند که از سوی سه استاد پوهنتنو کابل ظاهر داعی، معروف راسخ و مبشر مسلمیار به گروه دولت اسلامی «داعش» جلب و جذب شده‌اند.

کوشش کردیم نظر سخنگوی وزارت تحصیلات عالی و همچنان رئیس پوهنتون کابل را داشته باشیم اما موفق نشدیم.

اما در نوار تصویری که امنیت ملی به رسانه‌ها فرستاده، احمد طارق و احمد فاروق این‌گونه اعتراف کرده اند: "چهار کسی که بسیار مشهور است در بین این‌ها اول شیخ متوکل است، مولوی میشر است، مولولی ظاهر داعی و معروف راسخ است و این‌ها جوان‌ها را در مرحله اول ثقافت و سلفیت سازی می‌کردند و بعدا به سوی داعش سازی سوق می‌دادند."

"اسم من احمد فاروق است، توسط ظاهر داعی و معروف راسخ درس‌های مختلف ثبت می‌شد و مسئولیت من این بود که درس‌ها را ثبت کنم."

پیش از این نگرانی‌های وجود داشت که در در برخی پوهنتون‌های افغانستان از طریق تدریس مضامین ثقافت اسلامی، افراط گرایی ترویج می‌شود.

بر اساس یک تحقیق که در ماه حمل سال روان به نشر رسیده، نشان می‌دهد که درس گفتار‌های ثقافت اسلامی از سوی برخی استادان شرعیات، سبب ترویج افراطیت شده‌است.

به گفته ی نویسندۀ رساله‌ای تحقیقی «ریشه‌یابی رادیکالیزم دینی در نظام آموزشی افغانستان»، این تحقیق نشان می‌دهد که شماری از استادان ثقافت اسلامی هنگام تدریس متون این مضمون به جای اکادمیک بودن موضوعات، بیشتر آن را به‌عنوان یک ایدیولوژی مطرح می‌کنند.

اما اولین باری است که سه استاد پوهنتون کابل به ظن جذب جوانان به گروه دولت اسلامی «داعش» در کابل بازداشت می‌شوند.

در بخشی از خبرنامه امنیت ملی افغانستان آمده است، کسانی که به تازگی بازداشت شده اند: "نخست جوانان و محصلین پوهنتون‌ها را به سلفیت و از آن طریق به گروه تروریستی داعش جذب می‌نمودند، یک تن از بازداشت شده‌گان که سه سال قبل توسط استادان مذکور به گروه تروریستی داعش جذب و به ولایت ننگرهار فرستاده شده بود اظهار نموده که شاگردان بی‌شماری از مبشر مسلم‌یار، ظاهر داعی، معروف راسخ و ابو عبیدالله متوکل بطور دوامدار به ولایت ننگرهار آمده و در صفوف گروه تروریستی داعش فعالیت می‌نمودند."

خبرنامه امنیت ملی همچنان می افزاید، دو تن از "این تروریستان بازداشت شده، احمد طارق و احمد فاروق فرزندان جنت‌گل" در سازماندهی حمله بالای کلپ پهلوانی میوند در ناحیه ششم، حمله انتحاری بالای واسطه نوع کاستر حامل مأمورین کمیسیون اصلاحات اداری واقع ناحیه ششم و حمله بالای میدان هوایی حامد کرزی در کابل» نقش داشتند.

XS
SM
MD
LG