لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۶

انعکاس مطالب مربوط به افغانستان در شماری از روزنامه‌های جهان


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • دیلی میل

روزنامه بریتانیایی دیلی میل در شماره اخیر خود در مورد آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی در شهر دوحه مطلبی را به نشر رسانیده در بخشی از آن می‌نویسد، این گفتگوها به میزبانی کشورهای جرمنی و قطر، روز یکشنبه در شهر دوحه پایتخت قطر آغاز شد.

گفتگوهای بین‌الافغانی در حالی آغاز شده است که هفتمین دور مذاکرات بین هیئت امریکایی و نمایندگان طالبان در همان شهر، یعنی دوحه به‌خاطر ختم جنگ ۱۸ ساله در افغانستان، ادامه دارد.

به عقیده نویسنده مطلب، در این گفتگوها هر دو جانب شرط‌های متعدد را ارائه کرده اند.

واشنگتن قبل از انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان که قرار است در ماه میزان برگزار شود، برای دستیابی به یک توافق صلح با طالبان تلاش می‌کند تا به این وسیله، زمینه برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان فراهم شود.

آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی در شهر دوحه، باعث وقفه در مذاکرات بین هیئت امریکایی و نمایندگان طالبان شده‌‌است.

روزنامۀ دیلی میل می‌نویسد، زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان گفته است، گفتگوها با نمایندگان طالبان روز سه‌شنبه دوباره آغاز خواهد شد.

آقای خلیل‌زاد شنبه گذشته گفت، مذاکرات شش روز اخیر با طالبان خیلی مثمر بوده‌است.

  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز چاپ امریکا نیز در شماره اخیر خود در مورد گفتگوهای بین‌الافغانی در شهر دوحه، مطلبی را به نشر رسانیده در بخشی از آن می‌نویسد، برای سهم‌گیری در این گفتگوها یک هیئت از کابل به شهر دوحه آمده‌است.

مقامات حکومت افغانستان نیز در آن شامل اند و امروز دوشنبه نیز در گفتگوها اشتراک خواهند کرد.

به نوشته روزنامه، از سال گذشته میلادی به این‌سو که دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا، مذاکرات با طالبان را آغاز کرد، این نخستین بار است که نمایندگان طالبان با مقامات حکومت افغانستان مقابل می‌شوند.

روزنامه نیویارک تایمز می‌نویسد، این گفتگوها به میزبانی کشورهای جرمنی و قطر یک پیشرفت مهم محسوب می‌شود که می‌تواند به طور تدریجی زمینه را برای گفتگوهای مستقیم بین جوانب رقیب در افغانستان فراهم کرده، به توافق صلح منجر شده و باعث ختم جنگ ۱۸ ساله در افغانستان شود.

روزنامه به هفت دور مذاکرات بین هیئت امریکایی و نمایندگان طالبان در شهر دوحه اشاره می‌کند که تا هنوز کدام نماینده حکومت افغانستان در آن اشتراک نداشته اند.

به عقیده روزنامه نیویارک تایمز، گرچه دیپلوماتان امریکایی در مذاکرات با نمایندگان طالبان در مورد حضور نظامی امریکا در افغانستان توافق کرده‌اند، ولی تا هنوز هم طالبان به گفتگوهای مستقیم با حکومت افغانستان حاضر نشده‌اند.

XS
SM
MD
LG