لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۹

شمار شاگردان مسموم شده در یک مکتب بدخشان به ۱۲۵ تن رسید


دو تن از شاگردان مسموم شده که در شفاخانه تحت مداوا قرار دارند. July 6 2019
دو تن از شاگردان مسموم شده که در شفاخانه تحت مداوا قرار دارند. July 6 2019

مسئولان در ریاست معارف بدخشان می‌گویند که از دو روز به این‌طرف آمار دانش آموزان مسموم شده در منطقه (منجی) ولسوالی درایم از ۱۰ تن به ۱۲۵ تن رسیده‌است.

بی بی کو ۱۸ ساله که در صنف یازده‌هم مکتب لیسه منجی ولسوال درایم درس می‌خواند به رادیو آزادی گفت که حوالی ساعت ۱۰ صبح روز شنبه پس از ساعت دوم یک بوی عطر در فضای مکتب‌شان پخش شد و پس از آن نزد شاگردان علایم چون سر دردی، دل بدی، درد عضلات پیدا شد و بعداً بی‌هوش شدند.

وی گفت: "اول گریه می‌گرفت باز دل را درد می‌گرفت بعد سر و جان درد پیدا می‌کرد، دست و پای مان شخ ماند دیگر نفامیدیم که چه کنیم."

دو تن دیگر از شاگردان مسموم شده که جهت درمان در شفاخانه بستری شده اند. July 6 2019
دو تن دیگر از شاگردان مسموم شده که جهت درمان در شفاخانه بستری شده اند. July 6 2019

از سوی هم فوزیه یک تن از شاگردان دیگر این مکتب که در صنف دهم درس می‌خواند می‌گوید که شدت بوی عطر به حد بود که حتی نفس کشیدن برای‌شان دشوار بود.

به‌گفته فوزیه مردان هم در این مکتب بودند، اما این بوی تنها بالای دختران تأثیر داشت و مسموم می‌کرد.

وی افزود: "صنف دهم استم، صبح وقت همراه دو نفر دیگر اول ما به مکتب رفتیم، وقتیکه داخل صنف شدیم یک رقم بوی عطر به دماغ مان زد، وقتی‌که ساعت اول تمام شد اول مرا گرفت من ضعف کردم بعد همه را گرفت، علایمش نفسم تنگ شد، عرق کردم و بی‌هوش شدم."

عبدالسمیع ابدیار رئیس معارف بدخشان به رادیو آزادی می‌گوید که ۱۲۵ شاگرد دختر در این مکتب مسموم شدند، اما تا اکنون علت و انگیزه این مسمومیت معلوم نیست.

وی می‌گوید: "حدود ۱۲۵ شاگرد ما مسموم شده بودند، متأسفانه وضعیت ۷۵ تن آنان وخیم بود به شفاخانه مرکزی بدخشان انتقال‌شان دادند، تا کنون عوامل این مسمومیت معلوم نیست.

از سوی هم نور محمد خاوری رئیس صحت عامه بدخشان به رادیو آزادی می‌گوید که ۷۵ تن از شاگردان مسموم شده به بیمارستان مرکزی استاد ربانی منتقل شدند، اما وضعیت‌شان قناعت‌بخش است.

یکی دیگر از شاگردان مسموم شده در ولسوالی درایم بدخشان. July 6 2019
یکی دیگر از شاگردان مسموم شده در ولسوالی درایم بدخشان. July 6 2019

وی گفت: "این‌ها در نتیجه ارزیابی که از سوی ما صورت گرفته، کدام مسمومیت نبوده، آفات جسمی نمی‌داشته باشد، این از اثر تشویش‌های روحی است، ما تلفات نداریم، این ۷۵ تن که به این‌جا مراجعه کردند وضعیت‌شان خوب است بخیر مرخص می‌شوند."

این نخستین بار نیست که دختران در ولایت بدخشان مسموم می‌شوند، بلکه سه سال قبل شماری از شاگردان یک مکتب در ولسوالی شکی ولایت بدخشان مسموم شده بودند که پس از سه روز تداوی بهبود یافتند.

XS
SM
MD
LG