لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۵

وزیر دفاع ایران: توقیف نفتکش ایرانی توسط بریتانیا عمل تهدید آمیز ‌است


امیر حاتمی وزیر دفاع ایران
امیر حاتمی وزیر دفاع ایران

امیر حاتمی وزیر دفاع ایران می‌گوید، توقیف یک نفتکش ایرانی توسط بریتانیا یک عمل تهدید آمیز و نادرست است.

نیروهای بحری بریتانیا روز پنج‌شنبه گذشته نفتکش ایرانی را توقیف کردند که تلاش می‌کرد با نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا نفت را به سوریه برساند.

این اقدام بریتانیا خشم تهران را برانگیخت و هم‌چنان امکان دارد، رویارویی میان تهران و غرب را افزایش دهد.

حکومت جبل‌الطارق روز جمعه گفت، مجوز را از محکمۀ عالی برای توقیف چهارده روزۀ این نفتکش به دست آورده است.

یک قوماندان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز جمعه تهدید کرد که آن‌ها در انتقام به این اقدام بریتانیا یک کشتی این کشور را توقیف خواهند کرد.

هم‌چنان امیر حاتمی گفت، سقوط طیاره بدون سرنشین امریکایی در ماه گذشته پیامی را فرستاد که تهران از مرزهای خود می‌تواند دفاع کند.

به دنبال سقوط طیاره بی‌پیلوت، تنش‎ها میان ایران و ایالات متحده افزایش یافت.

همزمان، مهر خبرگزاری نیمه دولتی ایران امروز دوشنبه از قول جنرال عبدالرحیم موسوی لوی درستیز نیروهای مسلح ایران گفت، تهران در پی جنگ با هیچ کشور جهان نیست.

ایالات متحده گفته که ایران با تقویت برنامه هسته‌ای خود فراتر از محدودیت‌های معامله هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی به تعزیرات بیشتر روبه‌رو خواهد شد.

علی ربیع یک سخنگوی حکومت ایران روز یک‌شنبه هفتم جولای در تهران به خبرنگاران گفت: "ما امروز از سطح مشخص شده یورانیم غنی شده در موافقتنامۀ چهار سال پیش هسته‌ای ایران با ایالات متحده، روسیه، چین و سه کشور اروپایی، خواهیم گذشت."

بهروز کمالوندی سخنگوی ادارۀ انرژی هسته‌ای ایران روز یکشنبه در مصاحبۀ با تلویزیون دولتی این کشور در مورد بلند بُردن سطح یورانیم غنی شده از حد موافقتنامۀ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با شش کشور مقتدر جهان، گفت: "افزایش غنی‌سازی به ۲۰ درصد و «گزینه‌های بالاتر» است. این‌ها همه گزینه‌ها هستند، اما همیشه در زمان مناسب. به‌عنوان مثال، اگر کشور امروز به چیزی نیاز داشته باشد، ما قصد نداریم چیز دیگری را فقط برای ترساندن طرف دنبال کنیم."

در این حال، مایک پامپیو وزیر خارجۀ امریکا روز یکشنبه در حساب تویترش نوشت: ​"گسترش اخیر برنامه هسته‌ای ایران منجر به انزوا و تحریم‌های بیشتر امریکا به این کشور خواهد شد."

آقای پامپیو در بارۀ اقدام احتمالی امریکا به اعلام اخیر ایران، امروز دوشنبه در یک نشست خبری در واشنگتن جزئیات خواهد داد.

از سوی دیگر محمد جواد ظریف وزیر خارجۀ ایران در تویتر نوشته است که تصمیم تهران در زمینۀ افزایش سطح غنی‌سازی یورانیم یک پاسخ مستقیم به‌گفتۀ او به "تروریزم اقتصادی" است.

اشاره وی به تحریم‌های است که واشنگتن پس از بیرون شدن از توافق‌نامه هسته‌ای بر ایران وضع کرده است.

XS
SM
MD
LG