لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۶

نگرانی باشنده‌های هرات از افزایش ناامنی‌ها در این ولایت


موقعیت ولایت هرات در نقشه عمومی افغانستان
موقعیت ولایت هرات در نقشه عمومی افغانستان

باشندگان هرات نگران رسیدن ناامنی‌های فزاینده به دروازه‌های شهر هرات و متعاقباً به مرکز این شهر هستند.

این باشندگان حکومت را در راستای مهار ناامنی‌ها در ولسوالی‌ها به بی‌پروایی متهم می‌کنند.

اسماعیل، حمید و احمد شاه سه تن از باشندگان هرات می‌گویند: "۵۰ فیصد حضور فزیکی طالبان زیاد شده و نگران کننده است واقعیت مشکل است که آدم به منطقه برود."

"نگران از این هستیم که همین امروز و فردا ناامنی ها به داخل خود شهر هرات کشانده شود.

"داخل خود ولسوالی حمله می‌کنند و چندین از سربازان ما را شهید می‌‌کنند چون نزدیک دروازه‌های شهر اند مردم نگرانی دارند که بالای شهر هرات حمله نکنند."

منابع معتبر در هرات می‌گویند که در رشته حملات طالبان طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه هفته گذشته بر ولسوالی‌های این ولایت، بیش از ۲۰ نیروی افغان کشته و ۱۶ تن دیگر زخمی شده‌اند.

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات می‌گوید که طالبان حملات‌شان در این ولایت را شدت بخشیده‌‍‌اند اما او اطمینان می‌دهد که ولسوالی‌های این ولایت به دست طالبان سقوط نخواهد کرد.

وی گفت: "من برای تان اطمینان می‌دهم که ولسوالی‌ها سقوط نمی‌کند، فشار است و در چند روز آینده ما شاهد تغییرات خواهیم بودیم که اطمینان مردم حاصل شود که نیروهای امنیتی‌شان با تمام قوت از مردم خود و از سرزمین افغانستان دفاع می‌کنند."

نیروهای افغان به تناسب جغرافیا و نفوس ولایت هرات کم گفته می‌شود.

کامران علیزایی رئیس شورای ولایتی هرات هشدار می‌دهد که ضعف مدیریتی، باعث وخیم شدن اوضاع امنیتی در این ولایت شده‌است.

وی افزود: "بدون شک اگر قرار باشد با همین امکانات کم و با همین ناهمآهنگی و با همین بی‌مدیریتی پیش برود، روز به روز امنیت ولسوالی‌ها خراب تر می‌شود و باعث نگرانی مردم ولایت هرات می‌شود."

ولایت هرات با داشتن سرحد با کشورهای ایران و ترکمنستان یکی از ولایات استراتژیک افغانستان است.

موجودیت شهرک صنعتی، معادن سنگ مرمر، بند سلما، بند پاشدان و واردات اجناس مختلف از طریق سرحدات ایران و ترکمنستان به هرات طالبان را علاقمند کرده تا نفوذ خود را نسبت به گذشته به این ولایت بیشتر سازند.

محمد رفیق شهیر، یک تن از کارشناسان سیاسی در هرات می‌گوید که طالبان در تلاش کنترول منابع عایداتی هستند، تا از این طریق ماشین جنگی‌شان روشن باشد.

وی گفت: "برنامه کنترول راه‌های اقتصادی هرات، چون هرات مرکز تجارتی است و طالبان می‌توانند که در مسیرراهای که تحت تصرف‌شان باشد، تکس‌های زیادی بگیرند و با آن ماشین جنگی خود را فعال نگهداشته باشند."

در کنار هرات، ولایت‌های فراه، بادغیس و غور نیز گواه حملات سنگین طالبان هستند.

گفته می‌شود که دامنه ناامنی‌ها از جنوب افغانستان به حوزه غرب متمرکز شده است.

چند روز قبل امین الله امرخیل، قوماندان امنیه هرات در صحبت با رادیو آزادی پذیرفت که جنگجویان پاکستانی به صفوف طالبان در هرات پیوسته و جنگ در ولسوالی‌های مختلف این ولایت را رهبری می‌کنند.

مقامات امنیتی در هرات کمبود نیرو و تجهیزات جنگی را یکی دیگر از دلایل حملات طالبان در ولسوالی‌های هرات خوانده ولی مقامات مرکزی افغانستان برای حل این معضل تاکنون اقدامات چشم‌گیری را انجام نداده‌اند.

XS
SM
MD
LG