لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۹

سرخط: فکر نمی‌شود که پس از توافق صلح با طالبان امنیت کامل تأمین شود


برخی روزنامه‌های چاپ کابل
برخی روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل در مطالب و تبصره‌های خود بیشتر به گفتگوهای صلح در قطر و افزایش تلفات افراد ملکی پرداخته اند.

  • سرخط

روزنامه سرخط در سرمقاله‌اش پرسیده است که آیا صلح با طالبان سبب امنیت در این کشور خواهد شد؟

سرمقاله نویس نوشته که هرچند گفتگوها با طالبان ادامه دارد، اما با توجه به فعالیت گروه‌های مخالف دیگر در افغانستان فکر نمی‌شود که پس از توافق صلح با طالبان امنیت کامل در این کشور تأمین شود.

سرمقاله نویس به اظهارات یک گروه طالبان به رهبری ملا رسول اشاره کرده که گفته است طالبان که در نشست قطر اشتراک کرده‌اند از همه طالبان نماینده‌گی نمی‌کنند.

در سرمقاله به نقل از ملا عبدالمنان یکی از رهبران این گروه نوشته شده که طالبان به رهبری ملا هبت‌الله به خواست و دستور کشورهای همسایه رهبران خود را کشتند و حالا با چین، روسیه، ایران، پاکستان و امریکا معامله می‌کنند.

سرمقاله نویس به این سخنان ملا عبدالمنان نیز اشاره کرده که گفته است، اگر با طالبان که از پاکستان به قطر رفته اند توافق صلح صورت گیرد، برای آنان قابل پذیرش نخواهد بود.

سرمقاله نویس نوشته که این گروه نیز سعی دارد که در گفتگوهای صلح دخیل باشند، اما تأکید این گروه این است که مذاکرات در داخل این کشور صورت گیرد.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی نشست قطر در مورد صلح را برای افغان‌ها امیدوار کننده خوانده است.

سرمقاله نویس با اشاره به قطعنامه مشترک نشست بین‌الافغانی قطر نوشته که به نظر می‌رسد در افکار تغییرات به میان آمده است.

سرمقاله نویس نوشته که هرچند این قطعنامه جنبه اجرایی ندارد، اما محتوای آن قابل قدر بوده و مردم نیز از آن استقبال کرده‌اند.

سرمقاله نویس می‌نویسد که اگر پس از این نیز چنین نشست‌ها میان افغان‌ها ادامه یابد، این کشور به توافق صلح دست خواهد یافت.

  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله‌اش نوشته که نیروهای امریکایی و افغان به قطعنامه نشست بین‌الافغانی قطر با انجام حملات پاسخ دادند و در میدان وردگ و بغلان افراد ملکی را کشتند.

سرمقاله نویس نوشته که در بغلان در حمله هوایی هفت عضو یک خانواده جان باختند و در میدان وردگ در حمله بر یک شفاخانه نیز چندین داکتر و بیمار کشته شدند.

  • هیواد

و روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله‌اش نوشته است که طالبان مسئول بیشتر تلفات افراد ملکی در افغانستان هستند.

سرمقاله نویس نوشته که افراد این گروه نه‌تنها در محلات پر ازدحام حملات را انجام می‌دهند، بلکه با سپر قرار دادن افراد ملکی سبب وارد شدن تلفات به غیر نظامیان نیز می‌شوند.

XS
SM
MD
LG