لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۲

سرور دانش: افراطیت در پوهنتون‌ها؛ افغانستان را به بحران می‌برد، استادان قدعلم کنند


سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان میان استادان و محصلین در یک نشست علمی در پوهنتون کابل
سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان میان استادان و محصلین در یک نشست علمی در پوهنتون کابل

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان با ابراز نگرانی می‌گوید، اگر افراطیت در پوهنتون‌ها جا بگیرد، کشور به سوی بحران خواهد رفت.

آقای دانش که روز پنجشنبه «۲۰ سرطان ۱۳۹۸» در یک نشست علمی در پوهنتون کابل سخن می‌زد از استادان خواست تا در برابر فعالیت‌های تروریستی قدعلم کنند.

آقای دانش می‌افزاید: "در پوهنتون اگر بجای علم و تحقیق جهت‌های گیری‌های سیاسی و رویکرد های افراطی و ایدیولوژی‌های تندروانه جاگزین شود، کشور ما یکبار دیگر به انحراف و بحران کشانده خواهد شد، ما بار دیگر از استادان و علما می‌خواهم که با دلیل و منطق در برابر جریان‌های افراطی بی‌ایستند."

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان حین صحبت در یک نشست علمی در پوهنتون کابل
سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان حین صحبت در یک نشست علمی در پوهنتون کابل

این درحالیست که اخیراً ریاست امنیت ملی سه تن از استادان پوهنتون کابل همراه با دو محصل را به اتهام همکاری با گروه داعش بازداشت کرده‌است.

این ریاست با نشر اعلامیه گفته است که ظاهر داعی، معروف راسخ و مبشر مسلمیار سه استاد پوهنتون کابل اند که به ظن جلب و جذب جوانان به گروه داعش دستگیر شده‌اند.

نوار تصویری را که امنیت ملی به رسانه‌ها فرستاده، نشان می‌دهد که دو محصل بازداشت شده اعتراف می‌کنند که از سوی این سه استاد به گروه دولت اسلامی «داعش» جلب و جذب شده‌اند.

اما حمید الله فاروقی رئیس پوهنتون کابل، بازداشت سه استاد این پوهنتون را رد می‌کند و تنها از دو قضیه یادآور می‌شود.

وی گفت که یک تن از استادان متقاعد بازداشت شده و استاد دیگر امام مسجد است.

آقای فاروقی به این باور است که استادان این پوهنتون در عملکرد های تروریستی دست ندارند و به هیچ استاد یا محصل اجازه نخواهند داد تا در فعالیت‌های افراطی دخیل شوند.

حمیدالله فاروقی رئیس پوهنتون کابل حین سخنرانی در یک نشست علمی در این پوهنتون
حمیدالله فاروقی رئیس پوهنتون کابل حین سخنرانی در یک نشست علمی در این پوهنتون

آقا فاروقی می‌گوید: "یکی از استادان که مورد سؤال بوده، استاد متقاعد پوهنتون کابل است و استاد دیگر که مورد سؤال مراجع قرار گرفته در یکی از مساجد بیرون از پوهنتون کابل مصروف امامت است، باور ما اینست که در پوهنتون کابل استادان ما در چنین عملکرد های ناهنجار دست نمی‌زنند."

وی از ریاست امنیت ملی می‌خواهد که به‌خاطر روشن شدن ذهنیت عامه و محصلین پوهنتون در این باره معلومات ارائه کند.

اما فیصل امین سخنگوی وزارت تحصیلات عالی می‌گوید که چهار استاد که دو تن شان برحال بودند، از سوی ریاست امنیت ملی به اتهام همکاری با گروه‌های تروریستی، بازداشت شده‌است.

آقای امین افزود: "ظاهر داعی، مبشر مسلمیار، معروف راسخ مربوط به پوهنحی شرعیات پوهنتون کابل هستند، ما تأیید می‌کنیم که در توقیف هستند و متهم اند، ظاهر داعی متقاعد است، دو تن دیگر استادان برحال اند که حالا متهم اند و هویت استاد چهارمی تا هنوز برای ما معلوم نیست."

وی افزود که راسخ و مسلمیار سال گذشته نیز از سوی امنیت ملی بازداشت و مورد پیگرد قرار گرفته اند.

بازداشت استادان پوهنتون کابل به ظن همکاری با داعش، نگرانی‌های زیاد را نزد محصلین و خانواده‌های آنان خلق کرده‌است.

XS
SM
MD
LG