لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۸

کمپاین آگاهی‎دهی اضرار مواد مخدر در سه صد مکتب کابل اجرا می‌شود


نصب بیلبوردها حاوی معلومات اضرار مواد مخدر شماری از مکاتب شهر کابل
نصب بیلبوردها حاوی معلومات اضرار مواد مخدر شماری از مکاتب شهر کابل

مرکز عدلی و قضایی مبارزه علیه مواد مخدر با نصب اعلانات حاوی پیام اضرار مواد مخدر، کمپاین آگاهی‎دهی به متعلمین مکاتب را آغاز کرد.

وزارت معارف می‌گوید، این کمپاین در سه صد مکتب در ولايت کابل اجرا می‌شود که در جریان آن به شاگردان مکاتب در رابطه به اضرار مواد مخدر و چگونگی راه‌های دوری از آن آگاهی داده خواهد شد.

این کمپاین از مکتب استاد مصباح واقع در منطقه تایمنی شهر کابل به روز سه‌شنبه ۱۸ سرطان توسط مرکز عدلی و قضایی مبارزه علیه مواد مخدر و وزارت معارف آغاز شد.

محمد رضا یکی از متعلمین این مکتب می‌گوید، در رابطه به اضرار مواد مخدر به هم صنفی هایش آگاهی داده است.

وی گفت:‌ "در مدتی که من در اینجا درس خوانده ام، چیزی را که در باره مواد مخدر می‌دانم اینست که مواد مخدر ضرر دارد، بسیاری ها را نصحیت کردیم، اگر چه کارساز نبوده، اما باز هم کوشش خود را کردیم."

نور جهان یکی از شاگردان لیسه مریم دلیل رو آوردن شاگردان مکاتب به مواد مخدر را دسترسی آسان و ارزان به مواد مخدر می‌داند و می‌گوید، در حال حاضر جوانان بیشتر از تابلیت‌های نشه آور استفاده می‌کنند.

وی افزود:‌ "فعلاً تابلیت‌های بنام (کا) مروج شده، جوانان زیاد به آن معتاد شده‌اند و آن قسمی است که اگر بیشتر استفاده شود، سبب مرگ انسان می‌گردد."

قرار است در سه صد مکتب این کمپاین آگاهی‌دهی از اضرار مواد مخدر راه اندازی شود.

نوریه نزهت سخنگوی وزارت معارف می‌گوید، تلاش دارند تا آگاهی از اضرار مواد مخدر را در نصاب درسی مکاتب بیشتر سازند.

وی گفت: "در حال حاضر ما تلاش می‌کنیم که برنامه مبارزه با مواد مخدر، قباحت و زشتی مواد مخدر را در نصاب درسی مکاتب بگنجانیم. هر چند در گذشته هم در کتاب‌های مکاتب گنجانیده شده، ولی حال آن را بیشتر سازیم."

نوریه نزهت سخنگوی وزارت معارف افغانستان
نوریه نزهت سخنگوی وزارت معارف افغانستان

در کمپاین راه اندازی شده دو بيلبوردی که در روی آن تصاویر مواد مخدر و دخانیات دیده می‌شود، در صحن مکتب نصب می‌شود تا شاگردان در کنار آگاهی از اضرار استفاده مواد مخدر، از جزای تعیین شده در قوانین برای قاچاقبران و فروشندگان آن نیز آگاه شوند.

معلمه ثریا که در صنف‌های هشتم و یازدهم در باره اضرا مواد مخدر به شاگردان تدریس کرده‌است می‌گوید، این کمپاین مؤثر است، اما بهتر است تا اضرار مواد مخدر به شاگردان به شکل درس و به گونه دوامدار تدریس شود.

وی گفت: "کمپاین حتماً مفید خواهد بود، اما اگر مستقیماً به صنف‌های درسی بروند، به شاگردان آگاهی بدهند و یا هم شاگردان را در یکجا جمع نمایند و این کمپاین را اجرا کنند و در باره اضرار مواد مخدر معلومات دهند، بیشتر مؤثر خواهد بود."

نصب بیلبوردها حاوی معلومات اضرار مواد مخدر شماری از مکاتب شهر کابل
نصب بیلبوردها حاوی معلومات اضرار مواد مخدر شماری از مکاتب شهر کابل

به اساس ارزیابی‌های مشترک دولت افغانستان و اداره مبارزه علیه مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد، سه اعشاریه پنج میلیون تن به گونه مستقیم به مواد مخدر معتاد اند و یا از آن متأثر استند که بیشتر آنان را جوانان تشکیل می‌دهند.

متعلمین مکاتب نیز شکایت دارند که حضور متعادین در کوچه و بازار سبب اذیت و آزار آنان در جریان رفت و آمد به مکتب می‌شوند.

گزارش: فرید حلیمی

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:21 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG