لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۰

برگشت جنرال دوستم به خط نبرد اما بدون اجازۀ رئیس جمهور


عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور افغانستان
عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور افغانستان

عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور که از دیر زمانی به این‌سو در نشست‌های مهم حکومتی اشتراک نمی‌کند، اخیراً در کنار نیروهای امنیتی در عملیاتی در ولایت جوزجان حضور یافته است.

نزدیکان آقای دوستم می‌گویند، وی پس از آن در این عملیات حضور یافت که وضعیت امنیتی جوزجان پس از سقوط ولسوالی قوش تیپه وخیم تر شد.

بشیر احمد ته ینج سخنگوی حزب جنبش ملی به رهبری آقای دوستم می‌گوید، معاون اول رئیس جمهور برای حمایت از نیروهای امنیتی در عملیاتی در ولسوالی‌های آقچه (خانقاه و فیض آباد) حضور یافت.

پیش از این آقای دوستم در آغاز کار حکومت وحدت ملی به عنوان معاون اول رئیس جمهور در چندین عملیات نظامی در ولایت‌های جوزجان و فاریاب اشتراک کرده بود که به گفته خودش این گام را با مشوره و اجازه رئیس جمهور و شورای امنیت ملی برداشته بود.

اما دیده می‌شود این بار آقای دوستم به اجازه رئیس جمهور نیازی ندیده است.

آقای ته ینج در این باره می‌گوید: "نظر به ضرورت اشدی که به حضور‌ شان در آن مناطق پیدا شده بود هیچ گونه لازم نبود تا از کسی اجازه خواسته شود، متأسفانه ارگ ریاست جمهوری و شورای امنیت به شمال افغانستان توجه درست نمی‌کند، تصور ما این است که با شمال و شمال شرق افغانستان برخورد سیاسی صورت می‌گیرد."

به گفته ته ینج، کاروان آقای دوستم روز پنج‌شنبه هنگام رفتن به سوی ولسوالی‌های خانقاه و فیض آباد با کمین طالبان نیز برخورد که در این رویداد به عبدالرشید دوستم آسیبی نرسید.

عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور
عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور

سخنگوی حزب جنبش ملی می‌افزاید که در صورت نیاز باز هم آقای دوستم با امکانات دست داشته‌اش در چنین عملیات‌ها برای روحیه دادن به نظامیان اشتراک خواهد کرد.

هر چند تماس رادیو آزادی با سخنگویان رئیس جمهور و شورای امنیت ملی برقرار شد اما آنان در این باره صحبت نکردند.

در همین حال برخی از حقوق دانان می‌گویند، بر بنیاد قانون اساسی افغانستان، معاونین رئیس جمهور باید برای چنین اقداماتی از رئیس جمهور اجازه بگیرند.

سبحان مصباح یکی از این حقوق دانان می‌گوید: "معاون رئیس جمهور فقط با رئیس جمهور همکاری می‌کند، هر دو معاون رئیس جمهور صلاحیت ذاتی ندارند، فقط صلاحیت تفویضی است، صلاحیت در حالتی است که رئیس جمهور حضور نداشته باشد، استعفا کند، به مریضی صعب العلاج مبتلا شود و یا هم رئیس جمهور فوت کند، در این صورت می‌توانند معاونین رئیس جمهور صلاحیت ذاتی را برای یک مدتی که سه ماه است در نظر داشته باشند."

معاون اول رئیس جمهور در حالی در این عملیات‌های نظامی اشتراک کرده است که اتهام بدرفتاری جنسی وی با رقیب سیاسی‌اش احمد ایشچی سبب شد تا جنرال دوستم تا اندازۀ منزوی شود.

با این همه بشیر احمد ته ینج می‌گوید عبدالرشید دوستم تا اخیر حکومت کنونی معاون اول رئیس جمهور باقی خواهد ماند و قرار است در آینده نزدیک از جوزجان به کابل بیاید.

XS
SM
MD
LG