لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۴

سکس در مقابل نمره کامیابی


آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد

آیا شما در دوران تحصیل گاهی با خواست نامشروع جنسی از جانب استاد تان برخورده اید؟

رادیو آزادی در گفتگو با ده‌ها تن از دختران محصل در پوهنتون‌های کابل دریافته است که شماری از استادان این نهادهای مهم علمی افغانستان برای دادن نمره از محصلان دختر خواست‌های جنسی دارند.

زبیده اسم مستعار یکی از محصلین پوهنتون کابل است. او می‌گوید بارها با آزار و اذیت لفظی توام با نگاه جنسی یکی از استادانش روبرو شده‌ و نیز چندین بار به اتاق او دعوت شده‌است.

زبیده می‌گوید که این استادش بارها تأکید کرده حاضر است نمره کامیابی صد را به او بدهد اما در صورتی که با وی به اتاقش برود.

وی می‌گوید: "در سمستر دوم زمانی‌که فهمیدم استاد ما اخلاق درست ندارد به اتاقش نمی‌رفتیم بارها گفت بیا به اتاق من و وقتی نرفتم برایم پنج چانس داد. یک استادی‌که برای شاگردانش که مثل اولاد هایش هستند می‌گوید، تو چقدر مقبول استی. یک روز که به اتاقش رفتیم کمپیوترش روشن بود همراه یک خانم ایرانی که هیچ لباس بر تن نداشت تصویری صحبت می‌کرد بعد به ما نشان داد که من این‌گونه رفیق دارم."

این‌گونه خواست‌ها از دختران محصل در پوهنتون کابل خلاصه نمی‌شود بلکه ده‌ها تن از دختران محصل پوهنتون تعلیم و تربیه برهان الدین ربانی و شماری از پوهنتون‌های خصوصی نیز در گفتگو با رادیو آزادی ادعاهای همسان کرده‌اند.

مریم محصل دختری که خواهرش به علت خواست‌های غیر اخلاقی یکی از استادانش از سوی خانواده‌اش از حق تحصیل محروم شده‌است نگران است که مبادا خودش نیز با چنین سرنوشتی دچار شود.

وی افزود: "استاد برایش گفته بود شماره ات را برایم بده یعنی در پارچه امتحانت نوشته کن خواهرم گفت که استاد برایش پیشنهاد کرده بود که نمره ات را پوره می‌دهم در صورتی‌که تنها در اتاقم بیایی و من به تنهایی از تو امتحان می‌گیرم، وقتی حرفش را قبول نکرد چانس خورد و پوهنتون را رها کرد."

زهرا محصلی که خواست رفتن به اتاق استادش را رد کرده است تفاوت نتیجه امتحانات دو سمستر اش را چنین بیان می‌کند:‌ "زمانی‌که در صنف می‌آمد هر کسی که خوشش می‌آمد برایش می‌گفت هر وقت کار داشتی به دیپارتمنتم بیا، در سمستر اول من صد نمره گرفته بودم اما در سمستر دوم زمانی‌که به حرف هایش گوش ندادم و چیزی‌که می‌خواست به آن نرسید مرا چانس داد."

دیدگاه‌های استادان در پیوند به این اتهام‌ها یک سان نیستند، شماری این گفته ها را تأیید و شماری هم تکذیب می‌کنند.

شازیه افغان یک تن از استادان پوهنتون کابل از کسانی است که با این مورد موافق نیست.

وی می‌گوید: "من با چنین حالت مواجه نشده‌ام که کدام استاد مرد با محصلین دختر برخورد غیر اخلاقی کرده باشد و دختران هم تا حالا چنین شکایتی نداشته اند."

فیض الله جلال استاد سابقه دار پوهنتون کابل وجود چنین موارد را در حد یک شایعه می‌داند و می‌افزاید که هیچ گاهی با چنین موردی بر نخورده است.

وی گفت: "من از مدت ۳۳ سال بدین‌سو در پوهنتون کابل تدریس می‌کنم اما در این مدت با چنین مواردی بر نخورده‌ام اما متأسفانه شنیده‌ام ولی متأسفانه کسانی‌که ادعا می‌کنند باید شکایت رسمی نمایند تا از چنین حوادث جلوگیری صورت گیرد."

اما سید مسعود استاد اقتصاد پوهنتون کابل وجود چنین استادان را رد نمی‌کند.

وی افزود: "من با این مسئله موافق استم که تعدادی از استادان حتی استادانِ که تا اندازه سن شان بلند است وجود دارد تا همین فضای اکادمیک را تبدیل به یک فضای بد بسازند و باورهای مردم را که بالای پوهنتون‌ها بوجود آمده از بین ببرند."

هر چند پیش از این شماری از استادان پوهنتون‌ها در پایتخت و بخش‌های دیگر از کشور به اتهام فساد اخلاقی بازداشت شده‌اند اما این گونه روش استادان هم‌چنان مایه نگرانی دختران محصل باقی مانده‌است.

با این همه فیصل امین سخنگوی وزارت تحصیلات عالی در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید، دختران محصل باید چنین موارد را با آنان در میان بگذارند.

وی افزود: "بدون شک که این وزارت بخاطر جلوگیری از چنین مسایل بسیار جدی است و اگر چنین قضایا باشد عاجل اقدام صورت می‌گیرد اما این وزارت از محصلین عزیز می‌خواهد تا چنین مشکلات شانرا با وزارت تحصیلات عالی شریک بسازند مشخص بسازند که کدام استاد از کدام دیپارتمنت است که به آن رسیدگی شود."

بر بنیاد یک نظر سنجی بنیاد تامسن رویترز سال پیش از میان ۱۹۳ کشور، افغانستان یکی از خطرناک ترین کشورهای جهان برای زنان شناخته شد.

با این حال در این اواخر گزارش‌های زیادی در باره چگونه‌گی خواست‌های جنسی از زنان در برابر کار، در نهادهای بزرگ حکومتی به شمول ارگ ریاست جمهوری نشر شده که واکنش‌های تند نهادهای حقوق زنان و حقوق بشر را نیز به دنبال داشته اند.

اما ارگ ریاست جمهوری افغانستان این اتهام‌ها همواره رد کرده است.

XS
SM
MD
LG