لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۹

شورای امنیت ملی: نشست دوم بین‌الافغانی ظرف ۴ الی ۶ هفته برگزار می‌شود


حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان (راست) حین ملاقات با سفیر جرمنی در کابل July 13 2019
حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان (راست) حین ملاقات با سفیر جرمنی در کابل July 13 2019

شورای امنیت ملی افغانستان از برگزاری نشست دوم بین الافغانی در ظرف چند هفتۀ دیگر خبر داده است.

هر چند، محل و موعد برگزاری نشست دوم بین الافغانی صلح تاکنون دقیقاً معلوم نیست، اما شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید، هماهنگی و تنظیم برخی مسایل مربوط به نشست دوم بین الافغانی نیاز به زمان دارد.

دفتر این شورا دیروز شنبه در خبرنامۀ گفت، برگزاری نشست دوم بین الافغانی در دیدار حمدالله محب مشارو امنیت ملی افغانستان با پیتر پراگل سفیر جرمنی در کابل مطرح شده است.

کبیر حقمل سخنگوی مشاور امنیت ملی افغانستان شام دیروز شنبه ۲۲ سرطان در صحبت با رادیو آزادی در بارۀ موضوعاتی بحث شده در دیدار میان آقای محب با سفیر جرمنی گفت:
"روی چگونگی نشست دیگر و زمان ممکن برگزاری آن بحث شد. به خاطر کار، روی فهرست دقیق اشتراک کننده ها در نشست و تعیین محل برگزاری آن، بین چهار تا شش هفته نیاز است که نشست دومی بین الافغانی برگزار شود. "

جرمنی و قطر مشترکاً نشست بین الافغانی در دوحه را میزبانی کردند.

در نشست اول بین الافغانی در هفتم و هشتم ماه جولای در دوحۀ قطر ۷۱ تن از افغانستان به شمول سیاستمداران، چهره ‌های جهادی پیشین، نمایندگان جامعه مدنی و شماری از زنان اشتراک کرده‌ اند.

این نشست به سطح ملی و بین المللی مورد ستایش قرار گرفت و امید ها برای صلح را بیشتر ساخت.

در خبرنامۀ شورای امنیت ملی افغانستان آمده است که حمدالله محب در این دیدار به خاطر برگزاری نشست بین الافغانی قطر از سفیر جرمنی ابراز امتنان کرد.

خبرنامه به نقل از آقای محب می‌گوید: "این نشست یک آغاز خوب شده می‌تواند."

اما آقای محب گفته که ملاحظاتی در نشست قطر وجود داشت.

خبرنامه در مورد اینکه چه ملاحظات؟ جزئیات ارایه نکرده است.

اما کبیر حقمل سخنگوی شورای امنیت ملی در مورد این ملاحظات گفت، برخی مسایل در نشست نخست موجود بود که جلوگیری از تکرار آن می‌تواند دور دیگر مذاکرات را موثر تر سازد.

او افزود: "یکی از آن‌ها تنظیم اجندای برنامه، جلوگیری از بحث‌های تند که ما را از نتیجه دور می‌سازد، نظم میان برگزار کننده‌ها، در نظر گرفتن اعضای جلسه و در کل حتی روی اشتراک کننده ها هم دقت صورت بگیرد."

سازمان‌دهندگان و اشتراک کنندگان هدف این نشست را زمینه سازی گفتگو های مستقیم صلح میان حکومت و طالبان افغان عنوان کردند.

پیش از این، نمایندگان حکومت ‌های امریکا، پاکستان، روسیه و چین هم به طور مشترک از طالبان خواستند که با حکومت افغانستان در بارۀ صلح، روبه‌رو گفتگو کنند.

اما با وصف افزایش تلاش‌های دیپلوماتیک، طالبان به درخواست‌های مکرر برای برقراری آتش‌بس و نیز گفتگوهای مستقیم با حکومت افغانستان، تاکنون پاسخ مثبت نداده ‌اند.

XS
SM
MD
LG