لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۹

اتحادیه اروپا از راه اندازی کنفرانس جهت کاهش تنش میان امریکا و ایران حمایت کرد


فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور  امنیتی حین صحبت در یک کنفرانس خبری در عراق. July 13, 2019
فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور  امنیتی حین صحبت در یک کنفرانس خبری در عراق. July 13, 2019

اتحادیۀ اروپا از پیشنهاد عراق در مورد برگزاری یک کنفرانس منطقه‌یی به هدف کاهش تنش‌ها میان ایالات متحده و ایران، حمایت کرده‌است.

فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی می‌گوید، به کاهش تنش‌ها میان امریکا و ایران، باید اولویت داده شود.

خانم موگرینی از سال ۲۰۱۴ میلادی به این‌سو، اولین باریست که از عراق دیدن می‌کند.

او دیروز با مقام‌های عراقی در بارۀ تنش‌های اخیر در منطقه گفتگو کرد.

فدریکا موگرینی، از پیشنهاد عراق در مورد برگزاری یک کنفرانس منطقه‌یی به هدف کاهش تنش‌ها میان ایالات متحده و ایران، حمایت کرده‌است.

او گفت: "اروپایی‌ها این را تجربه کرده و حتی در اکثر اوقات با هم نشسته اند. گفتگو نسبت به این که به راه‌های نا معلوم و خطرناک رویم، همیشه خوب است. روی این دلیل ما به طور کامل از پیشنهاد عراق در بارۀ کاهش تنش‌ها میان ایالات متحده و ایران حمایت می‌کنیم. اروپایی‌ها در پشتیبانی به آن، کاملاً ایستاده‌اند و آماده هستند که به خاطر پایان مؤثر آن، از این طرح حمایت کنند."

عراق که متحد ایران و امریکاست، زیر فشار است که در صورت افزایش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن، کشورش به میدان جنگ مبدل می‌شود.

امریکا در حال حاضر در عراق پایگاه نظامی و ۵۰۰۰ سرباز دارد.

ایران از شیعیان عراق حمایت می‌کند که مخالف حضور امریکایی‌ها در عراق اند.

محمد علی حکیم وزیر خارجۀ عراق دیروز شنبه ۱۳ جولای که در یک کنفرانس مشترک خبری با خانم موگرینی حضور داشت، در مورد بروز جنگ تازه در منطقه گفت، نزاع جدید مبارزه در برابر تروریزم را متأثر می‌سازد.

محمد علی حکیم وزیر خارجه عراق
محمد علی حکیم وزیر خارجه عراق

وی افزود: "من به خانم موگرینی اطمینان دادم که منطقه به جنگ تازه آماده نیست. زیرا ما تا کنون بر علیه تروریزم جنگیدیم. هر جنگ دیگر بالای تلاش‌های ما در برابر تروریزم فشار زیاد می آورد. ما هم اطمینان دادیم که مذاکره بهترین راه است."

وزیر خارجۀ عراق گفت، کشورش یکجا با دیگر کشور‌های عربی منطقه بخصوص کویت و عمان برای کاهش این تنش‌ها نقش سازندۀ را بازی خواهد کرد.

خروج واشنگتن از قرارداد هسته‌ای ایران و شش کشور مقتدر جهان و تجدید تعزیرات بر ایران، افزایش حضور نظامی امریکا در خلیج فارس، اتهام بر ایران به خاطر حمله بر نفتکش‌ها در منطقۀ خلیج، از مواردِ اند که روی آن روابط میان ایران و امریکا به تیره‌گی نهاده است.

XS
SM
MD
LG