لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۴

آرمان ملی: ادعای فساد اخلاقی در ارگ به حیثیت افغانستان صدمه رسانده است


شماری از روزنامه های چاپ کابل
شماری از روزنامه های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر به تلاش‌های اخیر در پیوند به گفتگوهای صلح و اتهام وجود فساد اخلاقی در ارگ ریاست جمهوری تبصره کرده‌اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا به نشست پیکینگ اشاره کرده و نوشته است که در این نشست، نمایندگان خاص امریکا، روسیه، چین و پاکستان بر سر آتش‌بس دایمی و آغاز گفتگوهای صلح حکومت افغانستان و طالبان توافق کرده‌اند.

این روزنامه نوشته است که، پاکستان از طالبان خواسته است تا گفتگوهای رو در روی را با حکومت افغانستان آغاز کنند.

مقاله نویس نوشته است با در نظرداشت پیشرفت‌ها در گفتگوهای زلمی خلیل‌زاد و طالبان در دور هفتم گفتگوهای صلح که جزئیات آن زیاد همگانی نشده، روی برخی از مسایل توافق شده‌است.

  • مسیر

روزنامه مسیر با اشاره به همین موضوع نوشته و پرسیده است که امریکا چرا حکومت افغانستان را از نشست‌ها در پیوند به صلح این کشور بیرون سازد.

سرمقاله نویس نوشته است که حکومت افغانستان برای اشتراک در نشست پیکینگ دعوت نشده بود.

در این روزنامه هم‌چنان نگاشته شده است که نشست نمایندگان امریکا، روسیه و چین ادامه نشست های است که نخست در واشنگتن، دومین نشست آن در مسکو و سومین آن در پیکینگ برگزار شد و این بار از پاکستان برای اشتراک در آن نیز دعوت شده بود.

مقاله نویس باور دارد که حضور نداشتن نمایندگان حکومت افغانستان در نشست‌های صلح نمایانگر این است که نه تنها طالبان، بلکه امریکا نیز خواستار منزوی کردن افغانستان در این پروسه است.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی خواسته است که رسوایی‌های اخیر ارگ ریاست جمهوری بررسی شود.

در ادامه این روزنامه نگاشته شده است که گزارش‌های پخش شده در روزهای پسین در این باره به حیثیت افغانستان زیان رسانیده و بر این مسئله باید توجه جدی شود.

سرمقاله نویس باور دارد که اگر قضیه فساد اخلاقی در ارگ ریاست جمهوری بررسی نشود، نه تنها که معضل گسترده خواهد شد، بلکه اعتبار حکومت نیز نزد مردم صدمه خواهد خورد.

مقاله نویس نوشته است باید به کسانی جزا داده شود که به دست داشتن در این فسادها متهم اند.

  • سرخط

روزنامه سرخط نوشته است که آیا به راستی فساد اخلاقی در ارگ واقعیت دارد و یا یک مسئله سیاسی است؟

در ادامه سرمقاله نگاشته شده‌است که هر چند صد در صد نمی‌تواند این معضل را رد کند و دیده می‌شود که در برخی از نهادهای دولتی این معضل موجود است؛ اما مقاله نویس نوشته است که با نظرداشت این ادعا و مدعیانِ که وجود دارند فکر می‌شود که این قضیه بیشتر جنبه سیاسی و عقده‌یی و رنگ انتخاباتی داشته باشد، زیرا این اتهام از سوی کسانی مطرح شده‌است که سال‌های سال در این حکومت کار کرده‌اند و از آن حقوق به دست آورده‌اند.

سرمقاله نویس نوشته است که در حال حاضر همان اشخاص از موقف‌های بلند برکنار شده اند و امکانات بر آنان متوقف شده است وارد کردن اتهام برحکومت را آغاز کرده اند.

روزنامه نوشته است که هر چند اتهام وجود فساد اخلاقی در ارگ ریاست جمهوری یک موضوع جدی است؛ اما در چنین حالتی که از یک‌سو مخالفت‌های سیاسی بیشتر شده، مبارزات انتخاباتی و گفتگوهای صلح نیز ادامه دارند، افشای چنین اتهام‌ها از سوی کسانی‌که بطور آشکارا در مخالفت با حکومت قرار دارند، شک و تردید‌های را به وجود آورده و نمی‌شود زیاد به آن باور کرد.

XS
SM
MD
LG