لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۷

انعکاس مطالب مربوط به افغانستان در شماری از روزنامه های جهان


  • نیویارک تایمز​

روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیرش در مورد جنرال خوشحال سادات معین ارشد امنیتی وزارت داخله افغانستان نوشته که تلاش دارد اصلاحات را در پولیس افغانستان به شیوه امریکایی وارد کند.

روزنامه نوشته است که خوشحال سادات ۳۵ ساله دو سال پس از ورود نیرو‌های امریکایی به افغانستان با اردوی این کشور پیوست و به عنوان یک قوماندان نخبه ارتقاء یافت و در مکاتب نظامی بریتانیا و امریکا آموزش دیده‌است.

روزنامه به اظهارات جنرال آستن سکات میلر فرمانده نیرو‌های بین‌المللی در افغانستان اشاره کرده که جنرال خوشحال سادات را به عنوان نماینده نسل جدید از رهبری در افغانستان خوانده‌است.

به نوشته این روزنامه، با آنکه در کار و تلاش‌های جنرال سادات شک و تردید وجود ندارد اما او در آوردن اصلاحات که خواهانش است با چالش‌های روبروست.

نیویارک تایمز در ادامه نوشته است، در پولیس ملی افغانستان که متشکل از یکصد و شانزده هزار افسر است نه تنها فساد وجود دارد بلکه بنابر حملات طالبان مسلح در نقاط مختلف کشور تلفات را نیز متحمل می‌شود.

به نوشته روزنامه، جنرال خوشحال سادات در حال حاضر در یک نهادی کار می‌کند که به باور بسیاری‌ها غیر قابل تنظیم است.

نیویارک تایمز در ادامه می‌گوید که جنرال خوشحال سادات تاکنون از جمع ۳۴ فرمانده پولیس در سراسر کشور ۲۷ تن آن‌ها را از وظایف‌شان اخراج کرده و افسران جوان از واحد‌های عملیات ویژه را جاگزین آن‌ها ساخته است.

اما روزنامه می‌افزاید که همه با شیوه کاری جنرال سادات هم‌نظر نیستند.

نیویارک تایمز به اظهارات غرنی خواخوژی معاون سابق امنیت ملی پرداخته و نوشته است با آنکه آقای خواخوژی از تقرری جنرال خوشحال سادات به سمت رهبری ستایش کرده اما به روزنامه گفته است که جوانان به تجربه بیشتر نیاز دارند تا در پُست‌های کلیدی نظامی کار کنند.

نیویارک تایمز هم‌چنان نوشته است، با آن‌که ابتکارات جنرال سادات در پولیس افغانستان مورد استقبال قرار گرفته است اما او هنوز هم از موجودیت فساد در این نهاد رنج می‌برد و برای مبارزه با آن هر شب پیش از رفتن به بستر خواب حداقل به پنج فرمانده پولیس در نقاط مختلف کشور تلیفون کرده و آن‌ها را مورد پرسش قرار می‌دهد.

جنرال خوشحال سادات به نیویارک تایمز گفته است که اگر همقطاران اش را مورد فشار قرار ندهد بیم دارد که آن‌ها در مسئولیت‌ های شان کوتاهی خواهند کرد.

  • والستریت ژورنال

روزنامه والستریت ژورنال به کشته شدن یک سرباز امریکایی در افغانستان پرداخته است.

روزنامه نوشته که با این رویداد شمار سربازان امریکایی که از آغاز سال میلادی تا کنون در افغانستان کشته شده‌اند به هفت تن رسیده‌است.

مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان با نشر یک اعلامیه کشته شدن این سرباز را خبر داد اما جزئیات بیشتر در این مورد ارائه نکرده‌است.

والستریت ژورنال نوشته است که ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان در یک تماس تلیفونی مسئولیت این رویداد را پذیرفت.

به نوشته روزنامه، این در حالیست که زلمی خلیل‌زاد نماینده وزارت خارجه ایالات متحده برای صلح افغانستان هفت مرتبه با نماینده‌های طالبان مذاکره کرده و امیدوار است که با این گروه به یک توافق صلح دست یابد.

XS
SM
MD
LG