لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۵

نگرانی‌ها از افزایش تهدیدات علیه خبرنگاران در افغانستان


برخی از خبرنگاران افغان می‌گویند که گروه‌های مسلح بخاطر پنهان نگهداشتن حقایق ‌آن‌ها را هدف قرار می‌دهند.

به گفته آنان در حال حاضر سطح کشتن و آزار و اذیت خبرنگاران درافغانستان بلند رفته و زندگی شان با تهدیدات مختلف روبه‌رو می‌باشد.

محمد یوسف و ممتاز بهیر دو تن از خبرنگاران در مورد به رادیو آزادی چنین گفتند:

"از همه عامل مهم اینست که گروه‌های مسلح یا حلقاتی که در جنگ دخیل اند آن‌ها نمی‌خواهند که حقایق روشن گردد و برای همین تلاش می‌کنند که با کشتن و تهدید خبرنگاران جلو افشای حقایق را بگیرند."

"موجودیت گروه‌های غیر مسئول نیز به خبرنگاران به تهدید بزرگ مبدل شده‌است در چنین یک حالت کار کردن بسیار دشواراست، هر روز ما می‌بینیم که خبرنگاران کشته، زخمی و یا هم توهین می‌شوند، اما با تأسف که حکومت تا هنوز به مصونیت خبرنگاران کاری نکرده‌است."

مسئله عدم مصونیت خبرنگاران در حالی مطرح می‌گردد که در یک رویداد اخیر نادرشاه صاحبزاده خبرنگار یک رادیوی محلی به روز جمعه در شهر گردیز ولایت پکتیا از سوی افراد مسلح ناشناس نخست اختطاف و به اساس معلومات بعداً توسط چاقو به قتل رسانده شده‌است و جسدش صبح روز شنبه دریافت گردید.

تا هنوز کدام فرد و یا گروهی مسئولیت قتل این خبرنگاررا به عهده نگرفته است.

از آغاز سال جاری میلادی تا کنون به شمول این خبرنگار، هفت خبرنگار افغان از سوی افراد ناشناس کشته شده‌اند.

این در حالیست که در جریان ماه جاری طالیان مسلح به شماری از رسانه های افغانستان هشدار دادند که هرگاه از پخش و نشر اعلانات ضد آن‌ها خودداری نکنند آنان را هدف قرار می‌دهند.

اما خبرنگاران می‌گویند که مسئولین رسانه ها این اعلانات را بخاطر حمایت مالی و در بدل پول نشر می‌کنند که آن‌ها در این بخش کدام سهم ندارند.

پس از پخش این اعلامیه طالبان، برخی از رسانه‌ها نشر این اعلانات را متوقف ساخته اند.

در این حال اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان می‌گوید که بررسی‌ها در خصوص قضیه قتل خبرنگار افغان در ولایت پکتیا جریان داشته و بعداً معلوم خواهد شد که این قضیه با تهدید اخیر طالبان ارتباط دارد یا خیر.

فهیم دشتی رئیس این اتحادیه در مورد به رادیو آزادی گفت: "رویداد پکتیا ممکن با اعلامیه طالبان ارتباط داشته باشد و یا نداشته باشد بخاطری که تا هنوز پروسه بررسی جریان دارد و بعداً روشن خواهد شد، ما در ارتباط به اعلامیه طالبان با ادارات ذیربط جلسه داریم، امیدواریم که از این گونه تهدیدات جلوگیری کنیم."

اما صابر مهمند سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به رادیو آزادی گفت که بحث‌ها بخاطر مصونیت خبرنگاران و رسانه ها و تهدید طالبان در برابر آن‌ها جریان داشته و تصمیم لازم اتخاذ خواهد شد.

این در حالیست که خشونت‌ها از سوی نیروهای حکومتی نیز در برابر خبرنگاران افزایش یافته است.

در یک رویداد اخیر خشونت علیه خبرنگاران جمعه گذشته از سوی پولیس صورت گرفت که تعدادی از خبرنگاران حین پوشش خبری اعتراض شاگردان لیسه‌های افغان - ترک در کابل با برخورد نا مناسب پولیس روبه‌رو گردیده و لت و کوب شدند.

XS
SM
MD
LG