لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۷

ایکونومیک تایمز: هند احتمالاً به حمایت‌اش از افغانستان ادامه خواهد داد


برخی روزنامه‌های بین‌المللی
برخی روزنامه‌های بین‌المللی
  • ایکونومیک تایمز

روزنامۀ ایکونومیک تایمز چاپ هند، مطلبی را بر اساس اظهارات اخیر سرپرست وزارت دفاع ایالات متحدۀ امریکا به نشر رسانیده، در بخشی از آن می‌نویسد: هند احتمالاً به حمایت‌اش از افغانستان ادامه خواهد داد.

وزارت دفاع ایالات متحدۀ امریکا به کانگرس آن کشور گفته است، با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، به‌خاطر کاهش نفوذ طالبان، پاکستان و چین، هند به مساعدت‌های مالی و سایر کمک‌هایش با افغانستان ادامه خواهد داد.

روزنامۀ ایکونومیک تایمز می‌نویسد، بر اساس این گزارش، اگر وضعیت در افغانستان وخیم‌تر شود، احتمال دارد که در برابر مساعدت هند به این کشور موانع ایجاد شود.

روزنامه بر اساس گزارش پنتاگون می‌نویسد، در صورت کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان، به نظر می‌رسد که هند به کمک‌هایش ادامه می‌دهد تا از تهدیدات چین و پاکستان به منافع هند جلوگیری کرده باشد.

به نوشته روزنامه، هند خواستار یک افغانستان با ثبات است، تا در قلمرو آن تروریستانی لانه نکنند که با پاکستان روابط نزدیک دارند و برای منافع هند یک تهدید محسوب می‌شوند.

هند می‌گوید، به شمول لشکر طیبه تعدادی از گروه‌های کشمیر در داخل قلمرو پاکستان پایگاه و مراکز داشته، از آن برای حملات بر قلمرو هند استفاده می‌کنند.

پاکستان همواره این اتهامات را رد کرده‌است.

برخی مقامات هند اخیراً ادعا کرده اند که پاکستان تلاش می‌کند تا برای این گروه‌ها در داخل افغانستان مراکز ایجاد کند.

هند به افغانستان به مثابه یک دوست و شریک مهم استراتژیک می‌نگرد. این کشور در چند سال گذشته هشت طیاره هلیکوپتر نوع «ام. آی 35» را به افغانستان داده‌است.

اما در گزارش وزارت دفاع ایالات متحدۀ امریکا به کانگرس آن کشور گفته شده‌است که اکثر مساعدت‌های هند به افغانستان در عرصۀ پروژه‌های زیربنایی، اقتصادی و مساعدت‌های بشری بوده‌است.

هند از سال ۲۰۰۲ میلادی تا اکنون بیش از چهار میلیارد دالر امریکایی را با افغاسنتان کمک کرده‌است.

شماری از روزنامه‌های غربی چاپ امریکا با اشاره به حمله اخیر طالبان در ولایت بادغیس، کشته شدن یک عسکر امریکایی در افغانستان و کشته شدن یک رادیو ژورنالیست افغان در ولایت پکتیا، مطالبی را به نشر رسانیده‌اند.

  • چارلوت ابزرور

روزنامه چارلوت ابزرور چاپ امریکا با اشاره به کشته شدن یک خبرنگار افغان می‌نویسد:

جسد نادرشاه صاحب‌زاده رادیو ژورنالیست افغان، روز شنبه در شهر گردیز مرکز ولایت پکتیا یافت شد.

به نوشته روزنامه، گرچه مسئولیت قتل نادرشاه صاحب‌زاده را تا هنوز گروهی به عهده نگرفته است، اما جنگجویان طالب و گروه دولت اسلامی (داعش) بر ژورنالیستان در افغانستان، حمله می‌کنند.

روزنامه چارلوت ابزرور می‌نویسد، افغانستان خونین‌ترین کشور جهان برای ژورنالیستان محسوب می‌شود و بر اساس گزارش کمیتۀ مصونیت از ژورنالیستان که در شهر نیویارک مستقر است، در سال گذشته حداقل ۱۳ ژورنالیست در جریان کار در افغانستان کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG