لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۱

آرمان ملی: نباید بار دیگر تقلب در انتخابات مشروعیت نظام را زیر پرسش ببرد


شماری از روزنامه های چاپ کابل
شماری از روزنامه های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر به موضوعات انتخابات ریاست جمهوری پرداخته اند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی، نوشته است که نباید بار دیگر تقلب در انتخابات مشروعیت نظام را زیر پرسش ببرد.

روزنامه هم‌چنان نگاشته است، در حالی‌که بحث صلح میان مقام‌های امریکایی و نمایندگان طالبان در قطر ادامه دارد، در عین حال خواست مردم این است که انتخابات شفاف و همه شمول نیز برگزار شود.

روزنامه پیشنهاد کرده که، افغان‌ها با همدیگر راه برگزاری انتخابات شفاف را هموار سازند تا در آینده یک نظام مشروع و بر مبنای خواست خود آنان به میان آید.

  • ویسا

روزنامه ویسا با در نظرداشت سخنان اخیر رئیس اجرائیه حکومت افغانستان نوشته است که، اگر سناریوی انتخابات ۲۰۱۴ بار دیگر در افغانستان تکرار شود، نتایج این روند برای مردم پذیرفتنی نخواهد بود.

در ادامه روزنامه نوشته است که تلاش‌ها برای آغاز صلح از یک‌سو ادامه دارند و اگر این روند تحقق یابد یک مژده برای مردم خواهد بود و اگر این روند تحقق نیافت انتخابات باید برگزار گردد.

به باور نویسنده، هم اکنون دیده می‌شود که انتخابات در این کشور ادامه یک بحران دیگر است که آهسته آهسته حکومت وارد آن می‌شود.

  • اطلاعات روز

روزنامه اطلاعات روز به خط درشت نوشته است که سلامت انتخابات اولویت است.

در ادامه این مطلب آمده است، اگر مردم احساس کنند که کمیسیون مستقل انتخابات نمی‌تواند انتخابات ریاست جمهوری را به گونه درست مدیریت کند، آن گاه رأی‌شان را به صندوق نخواهند ریخت.

نویسنده روزنامه پیشنهاد کرده‌است که کمیسیون مستقل انتخابات باید برای تأمین شفافیت این روند جلو مداخله زورمندان و مقام‌های حکومتی را بگیرد.

به باور نویسنده، در انتخابات ولسی جرگه بیشترین مشکل از بابت مدیریت ضعیف کمیسیون مستقل انتخابات بود که این روند را با بحران و چالش‌ها روبه‌رو ساخت.

در روزنامه اطلاعات آمده است که کمیشنران کنونی در کمیسیون مستقل انتخابات باید از انتخابات ولسی جرگه تجربه گرفته باشند و انتخابات ریاست جمهوری را به گونه درست مدیریت کنند.

  • دنیا

روزنامه دنیا پیشنهاد می‌کند که حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات نباید برای پدید آمدن یک بحران دیگر تلاش ورزند.

در ادامه این روزنامه نگاشته است که مردم نه به حکومت و نه هم به کمیسیون مستقل انتخابات دیگر باور ندارند، زیرا به باور نویسنده هر دو چهره فساد آلود شان را به مردم نمایان ساخته اند.

در پایان این روزنامه نوشته است که اگر انتخابات ریاست جمهوری به گونه درست مدیریت نشود، این کشور بسوی بحران حرکت کرده و مهار آن ناممکن خواهد بود.

XS
SM
MD
LG