لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۶

اسناد: سه کودک افغان در حصار سفارت افغانستان در امارات متحده عربی


اسنادی که به دسترس رادیو آزادی قرار گفته است.
اسنادی که به دسترس رادیو آزادی قرار گفته است.

سه کودک و نوجوان افغان که فرزندان تاجر افغان رحمان نظر هستند از سه سال بدین‌سو در سفارت افغانستان در امارات متحده عربی نگهداری می‌شوند.

بر اساس اسنادی که رادیو آزادی به دست آورده‌است پدر افغان و مادر ازبیکستانی ابراهیم پانزده ساله، صاحبه سیزده ساله و مدینه ده ساله سه سال قبل از هم جدا شدند و فرزندان شان بی سرپرست ماندند.

در این سندها به نقل از رحمان نظر پدر اینان آمده است که او خانمش را به علت داشتن رابطه های نامشروع با مردان دیگر و در نهایت ازدواج کردن با یک مرد ازبیکستانی به نام نصرالدین رشیدوف طلاق داده‌است.

خواستیم در این باره با آقای نظر از طریق تلیفون صحبت کنیم اما از این که او در بیرون از کشور به سر می‌برد حاضر به گفتگوی تلیفونی نشد.

صدیق امرخیل اتشه فرهنگی سفارت افغانستان در امارات متحده عربی روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت چون محکمه و پولیس امارات در باره مصونیت زندگی این کودکان تضمین نمی‌دهند به همین علت آنان در داخل سفارت نگهداری می‌شوند.

اسناد رسیده به رادیو آزادی
اسناد رسیده به رادیو آزادی

وی افزود: "سفارت افغانستان به حکومت امارات گفته که پولیس باید در باره مصونیت زندگی این کودکان یا در مورد رفتن شان به مکتب در یک نامه امضا شده تضمین دهد، تا اگر این کودکان از سفارت بیرون شوند به آنان زیان نرسد، اما بدبختانه از طرف حکومت امارات ضمانت داده نشد."

آقای امرخیل می‌گوید، در این مدت سفارت افغانستان در امارات با برخی نهادهای حقوق بشری و دفاتر پرورش کودکان صحبت کرده‌است تا زمینه های حقوق اساسی اینان فراهم شوند اما تاکنون هیچ همکاری صورت نگرفته است.

پدر این سه کودک ادعا می‌کند که موخایو رمضانوا مادر چهل و دو ساله کودکانش چندین بار فرزندانش را فرار داده و در بدل آن از وی صدها هزار دالر گرفته است.

در همین حال وزارت خارجه افغانستان این قضیه را تأیید کرده می‌گوید، سفارت افغانستان در ابوظبی ناگزیر است تا مدینه، صاحبه و ابراهیم را برای مصونیت زندگی شان نگهداری کند.

اسنادی که در این مورد به دسترس رادیو آزادی قرار گرفته است.
اسنادی که در این مورد به دسترس رادیو آزادی قرار گرفته است.

صبغت احمدی سخنگوی این وزارت می‌افزاید، به زودی سرنوشت این سه خواهر و برادر مشخص خواهد شد.

وی گفت: "اختلافی که میان پدر و مادر این کودکان به میان آمده، آنان خواستند تا خود کشی کنند و سفارت هم تا زمانی‌که مشکلات میان پدر و مادر شان حل می‌شوند به آنان پناه داده است، انشالله در این بخش اقدام می‌شود و یک راه حل به آن پیدا خواهد شد و به رضایت خود کودکان از سفارت بیرون خواهند شد."

اما برخی از حقوق دانان می‌گویند بر بنیاد قوانین کشور حقوق مدنی و مسایل خانوادگی شهروندان افغانستان باید در داخل کشور حل و فصل شوند.

ودیر صافی یکی از این حقوق دانان می‌گوید، سفارت افغانستان در ابوظبی باید این مسئله را هر چه زودتر با حکومت امارات حل کند و محکمه این قضیه باید در داخل افغانستان صورت گیرد.

در یکی از نامه‌های رحمان نظری پدر این سه تن که به رادیو آزادی رسیده‌است در آن از رئیس اجرائیه خواسته است تا این مسئله در ستره محکمه افغانستان بررسی شود.

XS
SM
MD
LG