لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۴

سفیر امریکا خواهان برگزاری به موقع انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شد


جان بس سفیر ایالات متحده امریکا در کابل
جان بس سفیر ایالات متحده امریکا در کابل

سفارت امریکا در افغانستان هر چند نهایی شدن بودجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور را مهم می‌داند اما بر برگزاری آن در وقت تعیین شده تأکید دارد.

جان بس سفیر ایالات متحده در افغانستان روز چهارشنبه ۲۶ سرطان با فرستادن پیامی به رسانه‌ها گفته است که کشورش برای پشتیبانی از برگزاری این انتخابات ۲۹ میلیون دالر تهیه خواهد کرد.

وی گفت: "ما بسیار خشنود هستیم که سرانجام بودجه انتخابات نهایی شد. نهایی شدن بودجه، ایالات متحده را قادر می‌سازد تا بیست و نُه میلیون دالر را برای پشتیبانی از برگزاری انتخابات تهیه کند. هر چند نهایی شدن بودجه یک گام مهم است اما مرحله‌های زیادی هستند که کمیسیون انتخابات و وزارت خانه‌های مربوط روی دست گیرند تا انتخابات به وقت تعیین شده برگزار شود."

پیش از این جان بس در یک نشست معلوماتی به خبرنگاران گفته بود، هر چند انتخابات و صلح هر دو مهم است اما برای امریکا صلح اولویت دارد و امید دارد که پیش از انتخابات، صلح تأمین شود.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا برای صلح افغانستان چندی پیش گفت که صلح در اولویت است و افغان‌ها قبل از همه چیز خواهان صلح هستند.

اما وی افزوده بود که روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز باید ادامه یابد.

جان بس ضمن تأکید بر برگزاری به موقع انتخابات، هم‌چنان انتظار دارد که کارمندان در کمیسیون استخدام شوند و آموزش بییند.

وی نشر فهرست رأی دهندگان و نهایی شدن فراهم سازی دستگاه‌های بایومتریک را برای انتخابات پیشرو با اهمیت می‌خواند.

اقای بس از تمامی نامزدان این انتخابات خواست که از منابع دولتی و تجارتی‌شان در مبارزات انتخاباتی استفاده نکنند.

از سوی هم رئیس جمهور غنی روز چهارشنبه در نشست کابینه گفت که برگزاری انتخابات ضروری و حتمی است.

آقای غنی افزود: "انتخابات حتمی، ضروری و شدنیست، برای بار اول زیادترین سهم بودجوی را دولت افغانستان بدوش گرفته است، هیچ نوع مانع خاصتاً موانع مادی موجب تعلل در انتخابات نخواهد شد."

حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز سه شنبه ۲۵ سرطان به رادیو آزادی گفت که برگزاری به موقع انتخابات خط سرخ است و به تاریخ ششم ماه میزان سال جاری خورشیدی حتماً برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG