لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۳

انعکاس مطالب مربوط به افغانستان در شماری از روزنامه های جهان


  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز به تلفات نیرو‌های امنیتی افغانستان تمرکز کرده و به نقل از آن‌ها نوشته است: "دشمن آن‌ها را مانند گوسفند می‌کشد."

در آغاز این مطلب، روزنامه نوشته که از جنگ افغانستان نزدیک به ۱۸ سال گذشت که در اداره‌های سه رئیس جمهور امریکا میلیارد‌ها دالر هزینه برداشت و به خانواده‌های زیادی در آن کشور آسیب رساند.

اما به نوشته نیویارک تایمز، بیشترین تلفات را با ۴۵ هزار قربانی طی پنج سال گذشته، سربازان اردو و افسران پولیس ملی افغانستان متحمل شده‌اند.

در ادامه آمده که شاید به زودی روی سرنوشت بیش از ۳۵ میلیون شهروند افغانستان به شمول سه صد هزار نیروی امنیتی این کشور، صد‌ها کیلومتر دورتر در دوحه پایتخت قطر تصمیم گرفته شود.

به نوشته نیویارک تایمز، ایالات متحده و طالبان تلاش دارند تا در قطر روی بیرون شدن نیرو‌های غربی از افغانستان به توافق برسند.

در این مطلب با ده تن از سربازان اردو و افسران پولیس گفتگو صورت گرفته و همۀ آن‌ها از تلفات فزاینده همکاران‌شان سخن گفته اند.

روزنامه به نقل از عبدالبشیر نبرد، یک افسر ۳۵ ساله اردوی ملی در ولایت بغلان نوشته که می‌گوید، تنها او نزدیک به سه صد تن از همکارانش را در جنگ از دست داده‌است.

موسی خان یک افسر پولیس در ولایت کندهار به نیویارک تایمز گفته که آن‌ها در گذشته به جنرال عبدالرازق قوماندان پیشین این ولایت که سال گذشته کشته شد، اتکا داشتند.

این افسر از سایر بزرگان در کابل دل خوش ندارد و می‌گوید، پولیس ملی افغانستان همیشه در خط مقدم جبهه می‌جنگد اما تجهیزاتش کافی نیست و در نهایت، دشمن این نیرو‌ها را مانند گوسفند به قتل می‌رساند.

به نوشته نیویارک تایمز، در حالی‌که گفتگو‌ها با طالبان ادامه یافته، سربازان اردو و افسران پولیس درد شانرا به صورت انتقام جویانه در مورد توافق صلح با این گروه مطرح کرده‌اند.

  • وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال هم به افزایش حملات طالبان در افغانستان تمرکز کرده است.

به نوشته روزنامه، گفتگو‌ها میان نماینده‌های امریکا و طالبان در دوحه، جلو حملات این گروه در افغانستان را نگرفته است.

در ادامه به حمله هشتم جولای در افغانستان پرداخته شده که در آن ۱۴ تن کشته و بیش از ۱۸۰ تن دیگر زخمی شدند.

وال ستریت ژورنال هم‌چنان نوشته که گفتگو‌ها و کشتار ها، مفکوره طالبان را منعکس می‌سازد که در مذاکرات با امریکا، تنها خواهان خروج تدریجی نیرو‌های این‌کشور از افغانستان استند.

روزنامه با اشاره به همین موضع طالبان هم‌چنان نوشته که ایالات متحده باید به صورت فوری، گفتگو‌ها با طالبان را لغو کند و باید نشان دهد که یگانه هدفش بیرون شدن از افغانستان نیست بلکه روی رسیدن به یک توافق صلح در این‌کشور هدف دارد.

نویسنده هم‌چنان از طالبان به عنوان گروه استبدادی نام برده که با چنین موضع، پیش از سال ۲۰۰۱ میلادی در افغانستان حکمرانی کرده است.

وال ستریت ژورنال نوشته که طالبان تحت نام توافق صلح با امریکا، خواهان بیرون شدن نیرو‌های این کشور از افغانستان استند و در عین حال در پناهگاه‌های‌شان در داخل پاکستان، برنامه ریزی می‌کنند که چگونه تمامی افغانستان را بگیرند.

در پایان مطلب آمده‌است، تا هنگامی که هراس از خروج فوری امریکا وجود داشته باشد، امکان پیروزی خیلی اندک است. بناءً وال ستریت ژورنال استدلال می‌کند که ایالات متحده با لغو گفتگو‌ها با طالبان باید بر این گروه فشار بیاورد تا وارد مذاکرات رو در رو با حکومت افغانستان شود.

XS
SM
MD
LG