لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۴

گفتگوهای امریکا با جامعه جهانی روی اهمیت حق آزادی کشتی‌رانی در خلیج


کشتی‌های نفت‌کش در تنگه هرمز
کشتی‌های نفت‌کش در تنگه هرمز

به دنبال حملات اخیر بر کشتی‌های تجاری در خلیج که ایران به دست داشتن در آن‌ها متهم شده است، جنرال کنت مکنزی قوماندان فرماندهی مرکزی ایالات متحده به روز پنجشنبه گفت که در راستای تضمین امنیت بحری در آب‌های استراتژیک خلیج با جدیت تلاش می‌کنند.

جنرال مکنزی در پایگاه هوایی شهزاده سلطان در نزدیک شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی به خبرنگاران گفت، در حال حاضر روی اهمیت حق آزادی کشتی‌رانی در شرق میانه با جامعه جهانی سرگرم گفتگو هستند.

او همچنین گفت که با متحدین خود به شدت کار می‌کنند تا یک راه حلِ دریافت شود که انتقال نفت و دیگر اشیای ضروری از این منطقه به طور آزاد و مصون صورت گیرد.

جنرال کنت مکنزی قوماندان فرماندهی مرکزی امریکا
جنرال کنت مکنزی قوماندان فرماندهی مرکزی امریکا

این اظهارات فرمانده قوماندانی مرکزی امریکا در حالیست که جنرال جوزف دانفورد رئیس کمیته لوی درستیزان این کشور هفته گذشته گفت که ایالات متحده، روی طرح ایجاد یک ائتلاف نظامی برای تضمین امنیت کشتی‌رانی در آب‌های بین‌المللی تنگۀ هرمز و باب‌المندب کار می‌کند.

پس از حملات بر شماری از نفت‌کش‌ها و کشتی‌های تجاری در خلیج فارس و دریای عمان، تنش‌ها در منطقه خلیج در هفته‌های اخیر بالا گرفته است.

امریکا و عربستان سعودی، ایران را به دست داشتن در این حملات متهم کرده‌اند، اما ایران این اتهام را رد می‌کند.

مایک پامپیو وزیر خارجۀ امریکا ماه گذشته گفت، امیدوار است که بیش از ۲۰ کشور به شمول امارات متحده عربی و عربستان سعودی در راستای امنیت ترانسپورت بحری مشترکاً کار کنند.

مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا
مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا

جنرال مکنزی گفته است که ایالات متحده با متحدین نزدیکش روی این موضوع غور می‌کند که آزادی کشتی‌رانی در راه‌های استراتژیک آبی به‌شمول تنگۀ هرمز تضمین شود.

او این گزارش شبکه تلویزیونی «سی ان ان» را تأیید نکرد که ادارۀ رئیس جمهور دونالد ترمپ می‌خواهد ۱۵۰۰ سرباز به عربستان سعودی اعزام کند.

ایالات متحده در ماه می اعلام کرد که برای مقابله با تهدید احتمالی ایران، ۱۵۰۰ سرباز به شرق میانه می‌فرستد.

قوماندان فرماندهی مرکزی امریکا یک روز پس از آن به عربستان سعودی سفر کرد که کانگرس ایالات متحده برخلاف فروش اسلحه به ارزش ۸ میلیارد و یک‌صد میلیون دالر بالای عربستان سعودی و دیگر متحدین، رأی داد.

اما گمان می‌رود که رئیس جمهور ترمپ این تصمیم کانگرس را ویتو کند.

XS
SM
MD
LG