لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۳
محل رویداد انفجاری امروز در نزدیکی دروازه پوهنتون کابل
محل رویداد انفجاری امروز در نزدیکی دروازه پوهنتون کابل

۸ کشته و ۳۳ مجروح در انفجار در نزدیکی دروازۀ پوهنتون کابل

فردوس فرامرز سخنگوی پولیس کابل می‌گوید، احتمال می‌رود که هدف این حمله پوهنتون کابل نباشد.

قوماندانی امنیه کابل هرچند در باره چگونگی این رویداد ابراز نظر نمی‌کند، اما تعداد تلفات این انفجار را کم عنوان می‌کنند.

فردوس فرامرز سخنگوی پولیس کابل می‌گوید، احتمال می‌رود که هدف این حمله پوهنتون کابل نباشد.

آقای فرامرز می‌گوید: "به احتمال زیاد هدف حمله این‌جا نبوده، این موضوع تحت بررسی ما قرار داشت، اما در این‌جا انفجار رخ داد، بررسی‌ها ادامه دارند، بعداً مشخص خواهد شد که هدف کجا بوده‌."

۱۸:۵۶ ۲۸.۴.۱۳۹۸

حمله روز جمعه در نزدیکی پوهنتون شهر کابل واکنش‌های مختلف را برانگیخته است.

دفتر معاونت سازمان ملل‌متحد یا یوناما در کابل می‌گوید، حمله روز جمعه که در نزدیکی پوهنتون کابل رخ داد یک حمله عمدی به‌خاطر هدف قرار دادن تأسیسات تعلیمی بود که این اداره آنرا جنایت جنگی خوانده است.

سازمان ملل‌متحد در حساب تویترش نوشته است که بر اساس معلومات آن‌ها این حمله عمداً پوهنتون کابل را هدف قرار داده‌است.

امارات متحده عربی نیز وقوع این حمله را به شدت محکوم کرده و از جامعه جهانی خواسته است تا تأمین صلح و ثبات در جهان را یقینی سازند.

وزارت خارجه این کشور چند ساعت پس از وقوع حمله در نزدیکی پوهنتون در اعلامیۀ گفت که امارات متحده عربی علیه هر نوع خشونت، تروریزم و افراطیت است.

ایران کشور همسایه افغانستان نیز در رابطه به این حمله واکنش نشان داده و آنرا محکوم کرده‌است.

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران در اعلامیه که روز جمعه نشر کرد، کشته شدن افراد ملکی در این حمله را محکوم کرد و با خانواده‌های قربانیان ابراز غمشریکی کرده‌است.

از سوی دیگر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان نه‌تنها که حمله روز جمعه نزدیک پوهنتون کابل، بلکه حمله روز پنجشنبه کندهار را نیز محکوم کرده‌است.

آقای عبدالله در صحفه فیس‌بوک خود این حملات را بزدلانه خوانده گفته است، این نشان داد که هیچ تغییری در تفکر تروریستی و خشونت باورانه طالبان به میان نیامده است.

در همین حال فردوس فرامرز سخنگوی قوماندانی امنیه کابل در مورد حمله روز جمعه به رادیو آزادی گفت: "حوالی ساعت هفت و نیم صبح امروز در مقابل پوهنتون کابل یک انفجار اتفاق افتاد، موتر نوع کرولا بوده و در داخل آن یک فرد مهاجم انتحاری وجود داشته است. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که مشخصاً هدف این‌جا نبوده و احتمالاً هدف جای دیگر بوده است."

آقای فرامرز اما نگفت، هدف مهاجم انتحاری کجا بوده‌است.

با آنکه نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله افغانستان در تویترش نوشته که بر اساس معلومات ابتدایی آن‌ها این حمله از سوی گروه طالبان انجام شده‌است، اما ذبیح‌الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان معرفی می‌کند گفته است که در این حمله دست ندارند.

با آنکه تلاش‌ها برای صلح افغانستان بیش از هر زمان دیگر شدت گرفته است، اما نقاط مختلف افغانستان شاهد نا امنی‌هاست.

۱۷:۲۰ ۲۸.۴.۱۳۹۸

سازمان ملل‌متحد با اشاره به حملۀ امروز در کابل که ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت می‌گوید، هدف قرار دادن عمدی تأسیسات آموزشی در جریان منازعات مسلحانه، یک جنایت جنگی است.

یوناما یعنی دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد در افغانستان در حساب تویترش نوشته است، یافته‌های ابتدایی یوناما نشان می‌دهد که حمله امروز عمداً بالای پوهنتون کابل متمرکز بوده‌است.

وحیدالله مایار سخنگوی وزارت صحت عامۀ افغانستان در حساب تویترش نوشته است، در انفجار صبح امروز در برابر دروازه پوهنتون کابل، هشت تن کشته و ۳۳ نفر زخمی شده‌اند.

فردوس فرامرز سخنگوی قوماندانی امنیه کابل به رادیو آزادی گفت، این انفجار با استفاده از یک موتر نوع کرولا انجام شده‌است.

آقای فرامرز می‌افزاید: "حوالی ساعت ۰۷:۳۰ دقیقه صبح امروز در مقابل پوهنتون کابل یک انفجار اتفاق افتاد، موتر نوع کرولا بوده و در داخل آن یک فرد مهاجم انتحاری وجود داشته است. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که مشخصاً هدف این‌جا نبوده و احتمالاً هدف جای دیگر بوده است."

آقای فرامرز اما نگفت، هدف مهاجم انتحاری کجا بوده است.

وی افزود که نیرو های امنیتی به دنبال این انفجار، دو ماین مقناطیسی را در محل رویداد کشف و خنثی کرده‌اند.

نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان در فیس‌بوک نوشته است، اطلاعات و معلومات‌شان نشان می‌دهد که این حمله توسط طالبان انجام شده‌است.

اما طالبان مسلح گفته اند که انفجار امروز در کابل به این گروه ربطی ندارد.

۱۲:۵۷ ۲۸.۴.۱۳۹۸

صبح امروز در مربوطات حوزه سوم امنیتی پولیس کابل در دروازه جنوبی پوهنتون کابل انفجار شد.

هرچند نهاد های امنیتی در باره این رویداد معلومات دقیق ارائه نمی‌کنند، اما وزارت صحت عامه می‌گوید، این حمله تلفاتی را در پی داشته است.

وحید مایار سخنگوی این وزارت در تویتر خود نوشته است که از محل رویداد ۸ کشته و ۳۳ زخمی به شفاخانه‌ها منتقل شده‌اند.

آقای مایار به رادیو آزادی گفت، وضعیت صحی برخی زخمیان وخیم اند.

وزارت تحصیلات افغانستان می‌گوید، قرار بود امروز در پوهنتون کابل امتحان ستاژ قضایی برگزار شود.

فیصل امین سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی، اما نگفت که زخمیان و کشته شده‌ها محصلین اند یا مردم عام.

فیصل امین سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان

آقای امین افزود: "در پوهنتون کابل امتحان ستاژ حقوقی بود، البته سال یک بار این امتحان برگزار می‌شود، این انفجار در دروازه جنوبی پوهنتون صورت گرفته است."

در سال‌های اخیر اولین باری است که چنین رویداد در پوهنتون کابل صورت می‌گیرد.

قوماندانی امنیه کابل هرچند در باره چگونگی این رویداد ابراز نظر نمی‌کند، اما تعداد تلفات این انفجار را کم عنوان می‌کنند.

فردوس فرامرز سخنگوی پولیس کابل می‌گوید، احتمال می‌رود که هدف این حمله پوهنتون کابل نباشد.

آقای فرامرز می‌گوید: "به احتمال زیاد هدف حمله این‌جا نبوده، این موضوع تحت بررسی ما قرار داشت، اما در این‌جا انفجار رخ داد، بررسی‌ها ادامه دارند، بعداً مشخص خواهد شد که هدف کجا بوده‌."

محل رویداد انفجاری امروز در نزدیکی دروازه پوهنتون کابل

آقای فرامرز می‌گوید، در میان کشته شده‌ها یک منسوب پولیس ترافیک شامل می‌باشد و بقیه کشته شده‌ها و زخمی‌ها، غیر نظامیان اند.

تا حال مسئولیت این رویداد را کسی به عهده نگرفته است.

اما پیش از این طالبان در برخی موارد قاضی‌ها و سارنوالان را مورد حمله قرار داده اند.

این در حالی است که روز گذشته پس از انفجار یک موتر بمب‌گذاری شده در دروازه ورودی قوماندانی امنیه کندهار مهاجمان مربوط به گروه طالبان با نیرو های امنیتی درگیر شدند که در نتیجه ۱۱ تن کشته و ۸۳ تن دیگر زخمی شدند.

۱۰:۴۵ ۲۸.۴.۱۳۹۸

وحید الله مایار سخنگوی وزارت صحت عامۀ افغانستان در تویتر خود نوشته است " در انفجار در نزدیکی دروازۀ پوهنتون کابل ۳۳ تن زخمی و هشت تن کشته شده‌اند. مجروحین به شفاخانه‌ها انتقال داده شده‌اند و وضعیت صحی تعدادی از آن‌ها وخیم است."

فردوس فرامز یک سخنگوی قوماندانی امنیه کابل گفته است، در نتیجۀ این انفجار دو موتر حریق شده و پولیس بمب دومی را که در نزدیک محل انفجار تعبیه شده بود، خنثی کرده‌است.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG