لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۷

۱۵۰ شکایت علیه نیروهای افغان در کمیسیون حقوق بشر هرات ثبت شده‌اند


کمیسیون حقوق بشر در غرب افغانستان می‌گوید حدود ۱۵۰ شکایت علیه نیروهای امنیتی در این نهاد به ثبت رسیده‌است.

مسئولان در این کمیسیون می‌گویند پس از نظارت بر عملکرد نیروهای پولیس، اردو و امنیت ملی، دریافته اند که بیشتر شکایات باشندگان هرات مربوط نیروهای پولیس می‌باشد.

وحید اسلمی آمر نظارت بر عملکرد نیروهای امنیتی و دفاعی کمیسیون حقوق بشر در ولایت هرات می‌گوید که به۲۵ مورد نقض حقوق بشری نیروهای افغان مستقر در این ولایت در ارگان‌های عدلی و قضایی رسیدگی شده است.

وی افزود: "از شروع سال مالی ۱۳۹۸ تا به حال در حدود ۱۵۰ شکایت ما از نیروهای دفاعی و امنیتی به ثبت رسانده‌ایم و آن‌ها را مورد پی‌گیری قرار داده‌ایم، بعضی‌ قضایا در قسمت بد رفتاری و بعضی‌ها در قسمت لت و کوب به ثبت رسیده است."

آمارهای کمیسیون حقوق بشر در غرب افغانستان نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۷ در حدود ۳۰۰ شکایت علیه نیروهای افغان در هرات به ثبت رسیده بود.

کامران علیزایی، رئیس شورای ولایتی هرات می‌گوید که تداوم برخوردهای نادرست نیروهای امنیتی افغان باعث دوری مردم از حکومت خواهد شد.

کامران علیزایی، رئیس شورای ولایتی هرات
کامران علیزایی، رئیس شورای ولایتی هرات

وی گفت: "زمانی که خود نیروهای امنیتی با مردم برخورد بد می‌کنند، باعث این می‌شود که مردم از دولت ناراض باشد و این نارضایتی باعث دوری مردم از دولت بشود."

سید آغا و محبوب دو باشنده هرات، می‌گویند که برخی از نیروهای امنیتی با مردم برخورد خشونت آمیز انجام می‌دهند.

آنان از حکومت می‌خواهند که با این‌گونه افراد برخورد قانونی شود: "من خودم بارها شاهد این بودم که اردوی ملی و بیشتر پولیس ملی مردم را مورد لت و کوب قرار داده‌اند."

"دشنام و لت و کوب مردم توسط پولیس کم شود، مردم نسبت به پولیس بیشتر خوشبین می‌شوند."

مقام‌های محلی هرات می‌گویند که به هر نوع شکایت باشندگان این ولایت علیه نیروهای امنیتی رسیدگی خواهد شد.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می‌گوید که بدرفتاری این نیروها با مردم غیر قابل قبول است.

وی افزود: "هر گونه شکایتی که از سوی شهروندان مبنی بر بدرفتاری منسوبین پرسونل امنیتی بر ما مواصلت بکند، از طریق ادارات ذیربط پی‌گیری می‌کنیم."

باشندگان هرات بارها از برخورد نادرست برخی از نیروهای امنیتی شکایت کرده‌اند.

اما امین الله امرخیل قوماندان امنیه هرات به رادیوآزادی می‌گوید که آنان کوشش دارند تا از طریق شورای مشورتی که در مرکز شهر و ولسوالی‌های این ولایت ایجاد کرده‌اند اعتماد مردم را به دست آورند.

XS
SM
MD
LG