لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۰

وزیر خارجۀ بریتانیا: ایران شاید راه خطرناک را انتخاب کرده باشد


جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا
جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا

وزیر خارجه بریتانیا می‌گوید، نگران است که ایران به دنبال توقیف یک کشتی بریتانیایی، شاید یک راه خطرناک را برگزیده است.

جرمی هانت امروز شنبه در تویتر نوشت: "اقدام دیروز در خلیج علایم نگران کنندۀ را نشان می‌دهد که ایران شاید راه غیرقانونی خطرناک و روش بی‌ثبات کننده را انتخاب کرده باشد."

آقای هانت پیش از این به خبرنگاران گفت که بریتانیا روی "دیپلوماسی تمرکز می‌کند نه گزینه های نظامی."

وی گفت: "ما در صدد گزینه های نظامی نیستیم، ما در جستجوی یک راه دیپلوماتیک هستیم تا این وضعیت حل شود. این را واضح می‌گوییم که این وضعیت باید حل شود، آزادی رفت و آمد کشتی ها در خلیج کاملاً ضروریست. اگر این آزادی محدود شود، ایران بزرگترین بازنده خواهد بود، بنابرین این به نفع شان است که این وضعیت را به زودی ممکن حل کنند و ما هر آنچه در توان داریم انجام خواهیم داد. طوریکه من می‌گویم اگر نتوانیم این وضعیت را فوراً حل کنیم، عواقب جدی خواهد داشت."

وزیر خارجه بریتانیا نگفته است که در صورتی که وضعیت پیش آمده حل نشود، مشخصاً چه پیامدی خواهد داشت اما می‌گوید که اقدام شان به شیوۀ حساب شده اما قدرتمند خواهد بود.

یک سخنگوی حکومت بریتانیا گفته است که این کشور در مورد اقدامات به گفته او غیر پذیرفتنی ایران که نماینگر به چالش کشیدن آزادی رفت و آمد کشتی ها است عمیقاً نگران است.

به اساس گزارش‌ها، یک نفتکش بریتانیایی دیروز توسط ایران در تنگه هرمز توقیف شده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفته است که نفتکش "استینا ایمپرو" بریتانیایی را به علت رعایت نکردن مقررات بین‌المللی دریایی در تنگۀ هرمز توقیف کرده است.

در کنار بریتانیا، ایالات متحده، فرانسه و جرمنی نیز این اقدام ایران را محکوم کرده‌اند.

یک سخنگوی حکومت جرمنی از ایران خواسته است که این کشتی و عمله اش را فوراً رها کند.

XS
SM
MD
LG