لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۳

انتخابات اسامبله ایالتی برای اولین در مناطق قبایلی شمالغرب پاکستان برگزار شد


انتخابات اسامبله ایالتی برای اولین بار دیروز شنبه ۲۰ جولای در مناطق قبایلی شمالغرب پاکستان برگزار شد.

نزدیک به سه میلیون واجد شرایط رأی‌دهی در این مناطق در حوزه‌های رأی‌دهی صف بسته بودند.

سهیل خان یک سخنگوی دفتر انتخابات در خیبر پشتونخوا به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که ۲۸۵ نامزد در این انتخابات خود را کاندید کرده بودند.

در جمع این کاندیدان دو زن شامل بودند.

این کاندیدان برای ۱۶ کرسی اسامبلی ایالتی رقابت کردند که ۴ کرسی آن برای زنان و یک کرسی برای اقلیت‌های مذهبی اختصاص یافته بود.

این نامزدان، از همۀ احزاب عمدۀ سیاسی محل نمایندگی می‌کردند.

میزان مشارکت مردم در انتخابات رسماً اعلام نشده است.

اما در تصاویری که از سوی رسانه‌های محلی نشر شدند، صف‌های طولانی مردم دیده می‌شد که در مراکز رأی‌دهی در انتظار بودند.

یک رأی‌دهنده بنام شهاب در صحبت با خبرنگار رادیو مشال رادیو آزادی در محل گفت، خرسند است که حکومت پاکستان بالاخره حق آن‌ها را داد.

او افزود: "ریاست‌ها هفتاد سال ما را از حقوق مان محروم نگهداشته بودند. مردم آگاه ما برخاستند و حقوق ما را مطالبه کردند. آن‌ها معلوم اند که کی‌ها هستند. زمانی‌که نماینده‌های ما به اسامبلی ایالتی بروند، آن‌ها حقوق ما را می‌خواهند. آن‎ها حقوق بازمانده یک سالۀ ما را از ریاست حکومت می‌خواهند و صدای ما را بلند می‌کنند."

باشندگان این مناطق جنگ زده به خبرنگاران گفته اند که آن‌ها پس از این، انتظار بهبود در عرضه خدمات صحی و سیستم آموزش را دارند.

یک رأی‌دهندۀ دیگر که در صف رأی‌دهی ایستاده بود، گفت: "در اینجا وضعیت خیلی بد است. در بخش عرضه خدمات صحی چنان حالت خراب است که گفته نمی‌شود و وضعیت مکاتب دولتی هم خیلی بد و ضعیف است."

رأی‌دهی در این انتخابات ساعت ۸ صبح به وقت محلی در میان تدابیر شدید امنیتی آغاز شد.

مقام‌ها گفتند، از خشونت در این انتخابات گزارش نشده و حوزه‌های انتخاباتی ۵ عصر به وقت محلی بدون کدام مشکل امنیتی مسدود شدند.

هفت منطقۀ قبایلی باجور، خیبر، کرم، مهمند، وزیرستان شمالی، اورکزی و وزیرستان جنوبی، پارسال به ایالت خیبرپشتونخوا ملحق شدند.

باشنده‌های این مناطق عمدتاً پشتون اند و نفوس‌شان نزدیک به ۵ میلیون می‌رسد.

باشندگان این مناطق در گذشته صرف در انتخابات اسامبله ملی رأی می‌دادند.

پاکستان ادعا می‌کند که در جریان یک رشته از عملیات نظامی، این مناطق قبایلی را از وجود شورشیان مسلح پاکسازی کرده‌است اما هنوز هم بعضی اوقات در این مناطق حملات صورت می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG