لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۱

وزارت دفاع: کشته شدن ۳۵ کماندو در بادغیس بگونه همه جانبه بررسی می‌شود


یک قطعه نیروهای کماندو در حال اجرای تمرینات نظامی در کابل. 11.22.2017
یک قطعه نیروهای کماندو در حال اجرای تمرینات نظامی در کابل. 11.22.2017

رویداد تازه کشته شدن ۳۵ کماندوی افغان در یک حادثه در ولسوالی آب کمری ولایت بادغیس نگرانی‌ها و پرسش‌های جدی را به همراه شده‌است.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که چگونگی وقوع این حادثه برایش پرسش بر انگیز است.

فواد امان معاون سخنگوی این وزارت روز یکشنبه ۳۰ سرطان به رادیو آزادی گفت که در باره این رویداد بررسی‌های دقیق و همه جانبه صورت می‌گیرد.

وی گفت:‌ "بدون شک هر حملۀ که در آن به افراد ملکی و یا نظامیان تلفات وارد می‌گردد بررسی می‌شود. حادثه آب کمری نیز بگونه جدی بررسی می‌شود، مشکلات، نواقص و خلاءهای که وجود داشته آنرا دریافت می‌کنیم تا مشخص شود که این حادثه چرا واقع شده و در آینده از همچو حملات جلوگیری صورت گیرد."

شماری از نیروهای کماندوی افغان شب دوشنبه هفته گذشته به هدف سرکوب مخالفان مسلح دولت به ولسوالی نا امن آب کمری ولایت بادغیس فرستاده شده بودند.

شماری از مقام‌های محلی بخصوص اعضای شورای ولایتی بادغیس گفته اند که ۳۵ تن از این نیروها در درگیری با طالبان مسلح کشته شدند.

چندی پیش نیز تعدادی از نیروهای کماندوی افغان در ولایت غزنی در جنگ با مخالفان مسلح دولت کشته شده بودند.

هر چند وزارت دفاع افغانستان به علت آنچه اسرار نظامی خوانده می‌شود در مورد ارقام نیروهای کماندوی این کشور ابراز نظر نمی‌کند اما در حال حاضر یک قول اردوی کماندو در قالب وزارت دفاع فعالیت دارد.

جذب نظامیان به صفوف نیروهای کماندو با در نظرداشت توانایی‌های فزیکی، صداقت، برخورد داری از صحت کامل و پس از معلومات استخباراتی دقیق صورت می‌گیرد و از نیروهای مطرح در منطقه محسوب می‌شوند.

جنرال دولت وزیری از کارشناسان نظامی افغان با اشاره به این موضوع می‌گوید که نیروهای کماندو نباید در هر جنگ دخیل ساخته شوند.

دولت وزیری کارشناس مسایل نظامی
دولت وزیری کارشناس مسایل نظامی

وی گفت: "از نیروهای کماندو باید در هرجای کار گرفته نشود، آنان باید بر اساس گزارش‌های موثق کشفی و اسختباراتی که جای و تعداد دشمن مشخص باشد حمله کنند، آنان باید حمایت زمینی و هوایی کامل و مداوم داشته باشند."

به گفته آقای وزیری، ضعف مدیریتی و عدم معلومات دقیق استخباراتی در مورد عملیات‌ها، سبب ایجاد مشکل و تلفات نیروهای کماندو می‌شود.

در عین حال عتیق الله امرخیل یکی دیگر از کارشناسان نظامی ضعف در قومانده و نبود همآهنگی میان مسئولین و نهاد‌های امنیتی را یکی از عوامل عمده تلفات

نیروهای امنیتی به ویژه تلفات نیروهای کماندوی افغان می‌داند.

XS
SM
MD
LG