لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۴

سازمان ملل متحد: از صلحی حمایت می‌کنیم که مورد پذیرش همه افغان‌ها باشد


امینه محمد معاون سرمنشی عمومی سازمان ملل متحد
امینه محمد معاون سرمنشی عمومی سازمان ملل متحد

سازمان ملل متحد می‌گوید، در بحث‌های موجود صلح باید کسانی اشتراک کنند که از حقوق افغان‌ها واقعاً دفاع کرده بتوانند.

امینه محمد معاون سرمنشی عمومی این سازمان روز یکشنبه در نشست خبری در کابل گفت، آن‌ها از پروسه صلحی حمایت می‌کنند که مورد تأیید همه افغان‌ها بوده و حقوق زن در آن تأمین باشد.

وی گفت: "زمانی‌که راهکار صلح تعیین می‌شود، سهم نمایندگان در آن قابل نگرانی است، چگونه نماینده‌های مردم مواردی را در آنجا بحث می‌کنند شما نشست‌های مسکو و دوحه را ببینید و این سلسله ادامه خواهد داشت، به نظر من نمایندگی از احساس واقعی مردم در این پروسه مهم است و گفته می‌توانم که این پروسه بدون شمولیت زنان در بخش مرکزی نتیجه نخواهد داشت."

خانم امینه محمد افزود که وضعیت موجود در افغانستان نگران کننده است و باید از هر راه ممکن تلاش صورت گیرد تا جلو خشونت در این کشور گرفته شود.

هیئت چهار نفری سازمان ملل متحد در سفر دو روزه به کابل روی چگونگی روند صلح، تأمین حقوق بشر و حقوق زن با رئیس جمهور، رئیس اجرائیه و شماری از مقامات افغان گفتگو داشتند.

امینه محمد در پاسخ به این پرسش که در میان صلح و انتخابات افغانستان کدام یک برای آنان اولویت دارد گفت: "اگر ما تطبیق عدالت و صلح دایمی می‌خواهیم پس برای آن وقت نیاز است تا همه شمول باشد، انتخابات بحث دیگر در ماه سپتمبر است باور من این است که این دو بخشی است که در یک خط ما آنرا تعقیب می‌کنیم."

این در حالیست که جان بس سفیر امریکا پیش از این در نشست با خبرنگاران گفته بود که برای امریکا صلح بیشتر از انتخابات اولویت دارد.

نشست اخیر بین‌الافغانی میان طالبان و شماری از افغان‌ها در دوحه امیدواری‌ها میان حکومت و مردم را افزایش داده است.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی نیز به روز شنبه ۲۹ سرطان حین سخنرانی در سمپوزیم ملی در کابل گفت، صلح نیاز بنیادی افغان‌ها است و حکومت در زمینه اراده قوی دارد.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG