لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

مسیر: پاکستان در بخش صلح افغانستان به امریکا چه همکاری می‌تواند؟


شماری از روزنامه‌های چاپ کابل
شماری از روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپی امروز کابل در بارۀ سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به امریکا و تأثیرگذاری این سفر بر پروسۀ صلح افغانستان تبصره کرده‌اند.

  • مسیر

مقامات پاکستانی در بخش صلح افغانستان به امریکا چه همکاری می‌تواند؟

در ادامۀ سرمقاله گفته شده که قرار است عمران خان نخست وزیر پاکستان با دونالد ترمپ رئیس‌جمهور امریکا امروز دیدار کند.

بر اساس معلومات مقاله‌نویس، محور بحث اصلی هر دو طرف، موضوع صلح افغانستان است که مقامات پاکستان در این رابطه به دستورات مقامات امریکایی گوش خواهند داد.

نویسندۀ مقاله به این باور است، هرچند امریکا از نقش پاکستان در روند صلح افغانستان راضی به نظر می‌رسد و این کشور چراغ سبز نشان داده است، اما به باور نویسنده به‌نظر می‌رسد که امریکا بالای پاکستان فشار را بیشتر ساخته تا این کشور خواستۀ امریکا را بالای طالبان بقبولاند.

  • هشت صبح

هشت صبح هم به این مسئله اشاره کرده و نوشته که پاکستان منفعت کرده و افغانستان هم باید دستاورد داشته باشد.

در ادامۀ سرمقاله آمده است، پاکستان ادعا دارد که در اثر سعی و تلاش آنان مذاکرات میان امریکا و طالبان آغاز شده است و به همین دلیل امریکا یکبار دیگر به این کشور چراغ سبز نشان داده است، گروه آزادی‌خواهی بلوچ را در فهرست سیاه افزوده و به پاکستان کمک‌های دیگری نیز کرده‌است.

اما، به نظر سرمقاله نویس گفتگو میان امریکا و طالبان تا اکنون در بخش صلح افغانستان هیچ کمک نکرده‌است.

به باور نویسنده، پاکستان یک بار دیگر در تلاش است تا امور افغانستان به آنان سپرده شود، اما نویسنده نوشته که جهان یک بار اشتباه کرده و تکرار آن نه به نفع افغانستان و نه هم به نفع امنیت جهان است.

روزنامه می‌نویسد، هر توافق که میان امریکا و پاکستان انجام شود، مربوط به این دو کشور خواهد بود، اما هرگاه در رابطه به صلح افغانستان توافق می‌کنند، باید حکومت افغانستان را نیز شامل بسازند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی نوشته است که افغان‌ها امیدوار اند که نخست‌وزیر پاکستان در این سفر در بارۀ صلح افغانستان سیاست‌اش را روشن بسازد.

روزنامه می‌نویسد، امریکا می‌تواند با افزایش فشار بالای پاکستان، طالبان را به گفت‌وگو با حکومت افغانستان حاضر کند.

نویسندۀ مقاله نوشته، هرچند پاکستان در این اواخر سیاست خود را در قبال افغانستان تغییر داده، اما در عمل ثابت نساخته است.

سرمقاله نویس در پایان پیشنهاد می‌کند که جنگ با تروریزم تنها کار افغان‌ها نیست و این جنگ مربوط افغانستان نمی‌شود، بناءً لازم است تا به شمول پاکستان کشورهای منطقه نیز در بارۀ صلح افغانستان تلاش کنند تا با آمدن صلح در افغانستان تمام منطقه از تهدید تروریزم مصون شود.

XS
SM
MD
LG