لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۳

مبارزات انتخاباتی افغانستان و نگرانی از ناامنی‌ها


نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری. Jan 21 2018
نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری. Jan 21 2018

برخی تیم‌های انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان می‌گویند، به دلیل ناامنی‌ها نخواهند توانست تا در شماری از مناطق این کشور به مبارزات انتخاباتی خویش بپردازند.

آنان می‌گویند، حکومت به وعده‌هایش در بخش تأمین امنیت عمل نکرده؛ اما وزارت داخله می‌گوید، مطابق یک پلان امنیتی نشست‌های کمپاینی تمام کاندیدا‌ها را تأمین امنیت خواهند کرد.

قرار است تا پنج روز دیگر مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری میان نامزدان آغاز شود؛ اما ناامنی و تهدید مخالفان مسلح دولت در این بخش یک مشکل جدی خوانده می‌شوند.

برخی نامزدان و تیم‌های انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گویند، به نسبت نا‌امنی‌ها نمی‌توانند در تمام افغانستان به مبارزات انتخاباتی بپردازند.

شهاب حکیمی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری روز سه‌شنبه ۱ اسد ۱۳۹۸ به رادیو آزادی گفت: "فکر می‌کنم که به دلیل ناامنی مردم با مشکلاتی زیادی روبه‌رو خواهند شد، نامزدان نمی‌توانند به تمام نقاط کشور سفر کنند و در تمام بخش‌ها دفاتر کمپاین خود را باز کنند، این یک مشکل جدی است، فکر نمی‌کنم که مردم هم در محافل کمپاینی جمع شوند چون ترس از ناامنی موجود است."

اعضای شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
اعضای شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

آقای حکیمی می‌گوید، حکومت تعهدی را که در بخش امنیت کرده بود تا حال آن‌را عملی نکرده است.

فضل غنی حقمل سخنگوی تیم انتخاباتی گلبدین حکمتیار نیز در این باره ابراز نگرانی کرده می‌گوید، حکومت باید امنیت تمام محافل کمپاینی را تأمین کند.

وی افزود: "طوری که نامزدان به تمام ولایات‌ و ولسوالی‌ها سفر کنند و کمپاین کنند، به نظر من این گونه کمپاین در شرایط فعلی ناممکن است چون طالبان ادعا می‌کنند که بیشتر از نصف خاک کشور را در کنترول دارند، به همین دلیل نامزدان نمی‌توانند خانه‌به‌خانه و قریه‌به‌قریه کمپاین کنند."

گلبدین حکمتیار یک تن از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان همراه با یک معاونش
گلبدین حکمتیار یک تن از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان همراه با یک معاونش

​نامزدان و تیم‌های انتخاباتی می‌گویند، برای کمپاین‌های انتخاباتی یک طرزالعمل را تهیه کرده‌اند و مطابق آن تلاش می‌کنند تا برنامه‌های شان را به‌مردم برسانند.

این در حالی است که بر اساس تقویم انتخابات ریاست‌جمهوری قرار است در ششم ماه اسد مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست‌جمهوری آغاز شوند.

کمیسیون مستقل انتخابات گفته که این مبارزات تا چهارم ماه میزان یعنی ۴۸ ساعت قبل از برگزاری انتخابات توقف خواهند یافت.

ذبیح سادات سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات ناامنی را بزرگترین مشکل در برابر مبارزات انتخاباتی خوانده می‌گوید، کمیسیون به نهاد‌های امنیتی مکتوبی را فرستاده تا امنیت کاندیداها را تأمین کنند.

در همین حال وزارت داخله افغانستان اطمینان می‌دهد که مطابق یک پلان امنیتی تمام محافل کمپاینی نامزدان را تأمین امنیت خواهند کرد.

نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله افغانستان
نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله افغانستان

​نصرت رحیمی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت: "زمانی که کمپاین‌ها آغاز می‌شوند مطابق یک طرزالعمل خاص امنیت آن‌ها و کمپاین‌های شان تأمین می‌شوند، در تمام مناطق نیروهای اضافی برای تأمین امنیت کمپاین‌ها گماشته می‌شود."

آقای رحیمی می‌گوید، در حال حاضر هم وزارت داخله شماری از نیرو‌ها را برای تأمین امنیت کاندیدا‌ها مؤظف کرده‌است.

قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری به‌تاریخ ششم ماه میزان برگزار شود.

هجده تن به شمول عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه و محمد اشرف غنی رئیس جمهور فعلی در این انتخابات نامزد اند.

XS
SM
MD
LG