لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۸

انعکاس موضوع صلح افغانستان در شماری از روزنامه‌ها و نشریه‌های جهان


آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ امریکا
آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ امریکا
  • دیلی میل

روزنامه دیلی میل در شماره اخیرش نوشته یک فعال حقوق زن افغان به روز جمعه از جامعه جهانی خواست تا در توافق صلح با گروه طالبان حقوق زنان افغان به معامله گرفته نشود.

روزنامه در مورد سخنان جمیله افغانی رهبر لیگ بین‌المللی زنان برای صلح و آزادی در افغانستان نوشته که به شورای امنیت سازمان ملل گفته است، در این مقطع حساس، جامعه جهانی باید اطمینان دهد که در مذاکرات صلح نه تنها حقوق زنان افغان به معامله گرفته نخواهد شد بلکه آن‌ها در این روند حیاتی سهم نیز خواهند داشت.

به نوشته روزنامه بریتانیایی دیلی میل، این اظهارات جمیله افغانی در حالی صورت گرفته که اداره رئیس جمهور دونالد ترمپ برای رسیدن به یک توافق صلح با گروه طالبان عجله دارد.

روزنامه اظهارات ماه پیش مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا را نوشته که گفته بود واشنگتن ضرب الاجل ماه سپتمبر را برای رسیدن به یک توافق صلح با طالبان تعیین کرده‌است.

به نوشته دیلی میل، چریت نورمن شالت معاون نماینده امریکا در سازمان ملل به شورای امنیت این سازمان گفته که واشنگتن به نمایندگی از دولت و یا مردم افغانستان با طالبان گفتگو نمی‌کند.

روزنامه این سخنان خانم شالت را نوشته که گفته است، واشنگتن فقط برای آوردن تمامی افغان‌ها دور یک میز مذاکره به هدف تصمیم‌گیری در مورد آینده کشور شان تلاش دارد.

به نوشته روزنامه دیلی میل، معاون نماینده امریکا در سازمان ملل گفته است که واشنگتن در پی یک توافق برای خروج سربازانش از افغانستان نیست بلکه در تلاش رسیدن به یک توافق جامع صلح با گروه طالبان است.

  • ایرو ایشیا ریویو

نشریه ایرو ایشیا ریویو نیز به تلاش‌های صلح در افغانستان پرداخته است.

نشریه در شماره اخیرش نوشته است، با آنکه تا کنون چندین دور مذاکره میان هیئت امریکایی و طالبان برگزار شده‌است، روسیه و چین نیز تلاش های شانرا برای حل معضل افغانستان آغاز کرده‌اند.

به نوشته ایرو ایشیا ریویو، روسیه تا کنون با میزبانی دو دور گفتگوهای بین‌الافغانی خواست به عنوان بازیگر اصلی گفتگو های صلح افغانستان مطرح شود و از سوی دیگر گزارش‌های تأیید ناشده در مورد دیدارهای مکرر میان مقام‌های چین و نماینده‌های طالبان در آگست سال گذشته میلادی نشر شدند در حالی‌که نشریه می‌افزاید، مقام‌های چین میزبانی از هیئت طالبان در ماه جون امسال را تأیید کردند و این همه واضح ساخت که مسکو و پیکینگ در پی ایفای نقش مهم در روند صلح افغانستان اند.

نشریه در ادامه نوشته است که این تلاش‌های مسکو و پیکینگ نگرانی‌ها را در واشنگتن ایجاد کرد که گویا ابتکار گفتگو با طالبان دیگر فقط مربوط به امریکا باقی نمانده و از همین‌رو زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در اپریل امسال با نماینده‌های روسیه و چین در مسکو دیدار کرد و خواهان یک اجماع بین‌المللی برای خاتمه جنگ ۱۸ ساله افغانستان شد.

XS
SM
MD
LG