لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۹

مسیر: حمله بالای امرالله صالح معاون تکت انتخاباتی دولت‌ساز چه معنی؟


Afghanistan -- Kabul press, Kabul newspaper, Afghanistan newspaper, کابل روزنامه های کابل, Eleven - April 2016
Afghanistan -- Kabul press, Kabul newspaper, Afghanistan newspaper, کابل روزنامه های کابل, Eleven - April 2016

روزنامه‌های چاپ امروز کابل در بارۀ مبارزه‌های انتخاباتی و پروسۀ صلح مطالبی را به نشر رساندند.

  • مسیر

روزنامۀ مسیر در سرمقاله‌اش نوشته که فضای روز نخست مبارزه‌های انتخاباتی و حمله بالای دفتر امرالله صالح معاون تکت انتخاباتی دولت ساز به چه معنی؟

در سرمقاله آمده است که پیام واضح حمله بالای دفتر آقای صالح این‌است که اگر صلح نشود، نه تیم‌های انتخاباتی مصئون خواهند بود و نه هم افراد دخیل در مبارزه‌های انتخاباتی.

به باور سرمقاله‌نویس، سرد شدن روند انتخابات، در ادامۀ گفت‌وگوهای جاری صلح، عدم علاقه‌مندی مردم به مبارزات انتخاباتی و تهدیدات بلند امنیتی نشان می‌دهد که باید برای صلح کار شود و جنگ خاتمه یابد.

سرمقاله‌نویس نوشته که بدون صلح، انتخابات مجموعه‌ای از فساد، تقلب، ناامنی و هرج و مرج خواهد بود که مشکلات را گسترده کرده و به حالات موجود کمک نمی‌کند.

  • دنیا

در سرمقاله‌اش عنوان داده که ملت باید وعده‌های مبارزاتی و وعده‌های عملی را بشناسند.

در سرمقاله آمده است که ملت این بار باید به وعده‌های خیالی نامزدان باور نکنند، بل‌که تیمی را حمایت کنند که وعده‌هایش فریبنده نه بل‌که عملی باشد.

به باور سرمقاله‌نویس، هرچند در بارۀ انتخابات آینده هنوز هم شک وجود دارد زیرا از یک‌سو پروسۀ صلح گرم است و از سوی دیگر بالای روند انتخابات و تیم حاکم موجود در قدرت شک به اوج‌اش رسیده و هنوز معلوم نیست که ایا انتخابات برگزار می‌شود یا خیر؟

روزنامه می‌نوسید که در شرایط کنونی به‌جای انتخابات زمینه برای صلح فراهم است، اما این‌که مبارزه‌های انتخاباتی عملاً آغاز شد به گفتۀ روزنامه نیاز است که ملت و کاندیدان در برابر جلوگیری از تقلب واحد شوند.

  • ویسا

ویسا نوشته است که آیا مردم افغانستان به اندازه‌ای بدبخت اند که تمام وحشت‌های ۵ سال گذشته را بار دیگر تجربه کنند.

در سرمقالۀ روزنامه آمده است، اگر انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود پذیرفتن نتیجۀ‌آن حرف ساده نیست زیرا از همین حالا اکثر نامزدان ریاست‌جمهوری از اقدامات رئیس‌جمهور غنی انتقاد دارند.

سرمقاله‌نویس نوشته، نامزدان برای حکومت تا روز پنج‌شنبه ضرب‌العجل تعیین کرده‌اند که مقرری‌های اخیر را لغو اعلان کند یا آن‌ها انتخابات را تحریم خواهند کرد.

به باور سرمقاله‌نویس اگر انتخابات با چالش‌های موجود انجام شود باز هم انتخابات با یک بحران عمیق روبه‌رو می‌شود و جامعه جهانی در روشنایی اهداف ستراتیژیک‌اش سرنوشت ملت را تعیین خواهند کرد.

  • هیواد

در بارۀ مبارزه‌های انتخاباتی نوشته که براساس قانون مسئولیت و مکلفیت اخلاقی نامزدان ریاست‌جمهوری است که در هنگام مبارزه‌های شان، رهمنود‌های کمیسیون‌های انتخاباتی را عملی کنند و یکی بر ضد دیگر تاخت و تاز نکنند.

XS
SM
MD
LG