لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۳

روزنامه‌های جهان مبارزات انتخاباتی افغانستان را پوشش داده اند


برخی از روزنامه‌های جهان
برخی از روزنامه‌های جهان
  • دیلی میل

شماری از روزنامه‌های جهان در مورد آغاز مبارزه‌های انتخاباتی نامزدان کرسی ریاست‌جمهوری افغانستان مطالبی را به نشر رسانیده اند. در بخشی از آن می‌نویسد، مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان یک‌شنبه (بیست و هشتم جولای) رسماً در حالی آغاز شد که صلح در راه است و با طالبان گفت‌وگو خواهد شد.

روزنامۀ دیلی میل با نشر عکس‌های محمد اشرف غنی و نامزد معاونان وی می‌نویسد، رئیس‌جمهور غنی امیدوار است که در این انتخابات هفده نامزد دیگر را شکست داده به تاریخ بیست و هشتم سپتامبر(ششم میزان) بار دیگر برندۀ خواهد شد. محمد اشرف غنی در آغاز مبارزات انتخاباتی‌اش گفت "صلح در راه است و گفت‌وگو خواهد شد."

یک‌روز قبل از این اظهارات، آقای غنی، محمد سلام رحیمی وزیر دولت در امور صلح گفته بود، تا دو هفتۀ آینده گفت‌وگوهای صلح با طالبان آغاز خواهد شد، اما طالبان فوراً واکنش نشان داده گفتند، تا زمانی‌که نیروهای خارجی از افغانستان خارج نشوند، با حکومت این کشور گفت‌وگو نخواهند کرد.

بعد هم زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا برای صلح افغانستان؛ از طریق تویتر نوشت، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی پس از نهایی‌شدن توافق‌‎نامۀ صلح با طالبان، صورت خواهد گرفت.

دیلی میل برعلاوه ناامنی‌های ناشی از خشونت‌های طالبان، افزایش جرایم، ضعف اقتصادی، بیکاری و ضعف زیربناهای افغانستان را دشواری‌های خیلی بزرگ خوانده است.

  • بلومبرگ

نشریۀ امریکایی بلومبرگ نیز در مورد پروسۀ صلح افغانستان مطلبی را به نشر رسانیده که در بخشی از آن می‌نویسد، سهیل شاهین سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید، برای ختم جنگ و خروج نیروهای خارجی از افغانستان به یک توافق‌نامۀ صلح نزدیک شده اند.

به گفتۀ آقای شاهین، اگر امریکایی‌ها پیش‌نهادهای منطقی و قناعت‌بخش داشته باشند، توافق‌نامۀ صلح خیلی زود امضاء خواهد شد. سهیل شاهین فرارسیدن صلح در افغانستان را یک امر نزدیک خوانده است.

حکومت افغانستان نیز برای گفت‌وگو با طالبان که به گمان اغلب بعد از گفت‌وگو‌های هیئت امریکایی با این گروه صورت خواهد گرفت، تشکیل یک هیئت پانزده نفری را به مراحل نهایی آن رسانیده است.

بلومبرگ به اظهارات اخیر زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا برای صلح افغانستان نیز اشاره می‌کند که در مصاحبه با فاکس نیوز ابراز امیدواری کرده است که توافق صلح با طالبان تا ماه سپتامبر صورت خواهد گرفت.

قبل از این نیز برخی مقامات امریکایی ابراز امیدواری کرده بودند که الی اول سپتامبر با طالبان صلح خواهد شد، سپتامبر ماهی است که به تاریخ بیست و هشتم آن انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG