لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۹

مایک پامپیو: در مذاکرات با طالبان پیشرفت به میان آمده‌است


مایک پامپیو وزیر خارجۀ امریکا
مایک پامپیو وزیر خارجۀ امریکا

مایک پامپئو وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا از پیشرفت در پروسۀ صلح افغانستان سخن گفته است.

وی که دیروز دوشنبه ۲۹ جولای در کلب اقتصادی واشنگتن سخن‌رانی می‌کرد گفت: "در مذاکرات با طالبان واقعاً پیشرفت به میان آمده است. نمی‌خواهم که یک ضرب‌الاجل تعیین کنم. اما امیدوارم. ما تنها با طالبان گفت‌وگو نمی‌کنیم، بل‌که، درحقیقت با همۀ افغان‌ها گفت‌وگو می‌کنیم. سفیر خلیل‌زاد در افغانستان با همه دیدار دارد. آخرین باری که من هم در آن‌جا بودم با مؤسسات مختلف، با زنان و دیگر اقشار و طبقات افغانستان، بحث و گفت‌وگو داشت."

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه ایالات متحدۀ امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه ایالات متحدۀ امریکا برای صلح افغانستان

زلمی خلیل‌زاد به حیث نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا در امور صلح افغانستان از سال گذشته به این‌سو، این مأموریت را به عهده گرفت.

او تاکنون هفت بار با طالبان ملاقات کرده و اکنون مصروف دور هشتم است.

آقای خلیل‌زاد از یک هفته به‌ این‌سوی در کابل به‌سر می‌برد و آخرین بار شام دیروز، دوشنبه با محمد اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان، دیدار داشت.

در اعلامیۀ ارگ ریاست‌جمهوری آمده است که هر دو جانب در بارۀ پیشرفت‌های اخیر در پروسۀ صلح، تلاش‌های جاری و آماده‌گی حکومت برای گفت‌وگو‌های صلح، بحث کردند.

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان پیش از این، چندین بار بر یک تیم قوی مذاکره‌ کنندۀ حکومت با طالبان، تأکید کرده بود.

اکنون وزارت دولت در امور صلح می‌گوید، کار روی تشکیل تیم مذاکره‌ کنندۀ حکومت ادامه دارد.

ناجیه انوری رئیس عمومی ارتباطات استراتژیک این وزارت شام دیروز دوشنبه به رادیو آزادی گفت:‌ "کار روی انتخاب هیئت مذاکره‌ کننده جریان دارد و هنوز نهایی نشده است. تلاش زیاد صورت می‌گیرد که در انتخاب افراد دقت لازم وجود داشته باشد. دولت افغانستان برای اجماع روی این موضوع با افراد و جوانب متعدد داخل صحبت است. دولت افغانستان در جریان تمام پیشرفت‌های پروسه صلح قرار دارد."

گفت‌وگوی رسمی صلح میان حکومت و طالبان افغان تاکنون آغاز نشده است.

اما پیش از این شماری از مقام‌های حکومت، سیاست‌مداران و نماینده‌گان نهاد‌های مدنی با طالبان نشست مشورتی داشتند.

در این حال، سهیل شاهین سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر شام دیروز در یک پیام به رادیو آزادی گفت، در هفتۀ اول ماه اگست با هیئت امریکایی سرنوشت نهایی دستور کار گفت‌وگو مشخص می‌شود.

دور هفتم گفت‌وگوهای صلح میان نمایندۀ ویژه امریکا و نماینده‌گان طالبان روی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و اطمینان از این که خاک این کشور دیگر مورد استفادۀ تروریزم قرار نمی‌گیرد، تمرکز داشت.

XS
SM
MD
LG