لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۱

واشنگتن پست: تردید‌ها هنوز هم در مورد برگزاری انتخابات وجود دارد


بازتاب حمله بر دفتر روند سبز تحت ریاست امرالله صالح معاون اول در تکت انتخاباتی رئیس جمهور غنی در رسانه‌های جهان گسترده بوده‌است.

در انفجار و حمله گروهی بر این دفتر بیش از ۲۰ تن کشته شدند و ۵۰ تن دیگر زخم برداشتند.

  • واشنگتن پُست

روزنامه امریکایی واشنگتن پُست می‌نویسد، خشونت‌ها در روز نخست مبارزات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، دستپاچگی، بلاتکلیفی و خطر‌های را که فرا راه برنامه‌های انتخاباتی قرار دارند، برجسته می‌سازد.

به نوشته روزنامه، با آنکه ۱۸ نامزد برای انتخابات ششم میزان ثبت نام کرده‌اند، تا هنوز تردید‌های در مورد برگزاری انتخابات وجود دارد.

در ادامه آمده که بسیاری از شهروندان افغانستان از حملات و تهدید‌های طالبان در آستانه برگزاری انتخابات نگرانی دارند.

به نوشته روزنامه واشنگتن پُست، شماری از سیاسیون به شمول چند نامزد ریاست جمهوری گفته اند که رسیدن به توافق صلح با طالبان باید در اولویت قرار داشته باشد زیرا مبارزات انتخاباتی می‌تواند گفتگو‌های صلح را تضعیف کند.

  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز نوشته است، رویداد روز یکشنبه نگرانی‌ها را در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افزایش داد.

به نوشته روزنامه، ترس از این وجود دارد که داستان انتخابات آمیخته با تقلب سال ۲۰۱۴ تکرار خواهد شد اما این بار شاید با حملات متداوم تروریستی.

در ادامه آمده، پولیس ویژه برای امنیت ۱۸ نامزد ریاست جمهوری، معاونان و همکاران ارشد آن‌ها مؤظف شده‌است.

اما به نوشته نیویارک تایمز، مردم از این نگرانی دارند که شورشیان شاید حوزه‌های انتخاباتی را در جریان روز انتخابات ششم میزان هدف قرار دهند.

در ادامه این هم گفته شده که در صورت تقلب و افزایش حملات، سناریوی انتخابات سال ۲۰۱۴ در افغانستان تکرار خواهد شد.

  • گاردین

روزنامه بریتانیایی گاردین هم به نگرانی‌های امنیتی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تمرکز کرده‌است.

به نوشته روزنامه، انتظار می‌رود انتخابات در ۲۸ سپتمبر برگزار شود اما وضعیت امنیتی در سرتاسر افغانستان بدتر از گذشته شده‌است.

نویسنده این نکته را هم برجسته ساخته که طالبان و گروه داعش، با افزایش حملات، نیرو‌های امنیتی، کارمندان حکومتی و غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند.

  • وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال نیز نوشته که مبارزات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، آغاز خیلی نا میمون داشت.

به نوشته روزنامه، چند ساعت پس از آنکه رئیس جمهور غنی در آغاز این پیکار‌ها گفت: "صلح آمدنی است"، انفجار نیرومند دفتر امر الله صالح معاون اول او در تکت انتخاباتی‌اش را هدف گرفت.

در ادامه آمده‌است، زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، اول سپتمبر امسال را هدف برای خودش جهت رسیدن به توافق با طالبان تعیین کرده‌است.

اما وال ستریت ژورنال می‌گوید که تا هنوز سرنوشت گفتگو‌های بین‌الافغانی و آینده سیاسی افغانستان در یک بلاتکلیفی قرار دارد زیرا طالبان پیشنهاد عبدالسلام رحیمی وزیر دولت در امور صلح را که از آغاز گفتگو‌های رسمی حکومت با طالبان در دو هفته آینده خبر داده بود، رد کردند و هر گونه گفتگوی رسمی را پس از خروج نیرو‌های بین‌المللی از افغانستان ممکن دانستند.

XS
SM
MD
LG