لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۹

صدارت اجرایی نقطۀ مورد اختلاف میان حنیف اتمر و عطا محمد نور


(راست به چپ) عطا محمد نور رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی و حنیف اتمر نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان.
(راست به چپ) عطا محمد نور رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی و حنیف اتمر نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان.

همزمان با آغاز مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری گزارش‌های وجود دارند که اختلاف‌های جدی میان برخی اعضای تیم انتخاباتی محمد حنیف اتمر به وجود آمده‌اند.

یک منبع نزدیک به این تیم انتخاباتی که به دلیل حساسیت موضوع می‌خواهد هویتش نزد رادیو آزادی محرم باقی بماند می‌گوید، عطا محمد نور می‌خواهد تا در اولین گردهمایی مبارزات انتخاباتی به عنوان صدراعظم معرفی شود و اما به گفته منبع، آقای اتمر با این کار مخالف است و می‌خواهد این موضوع تنها در منشور تیم انتخاباتی به نشر برسد.

به گفته منبع، روز گذشته به همین منظور شماری از اعضای تیم صلح و اعتدال برای میانجی‌گری به دیدار عطا محمد نور رفته اند.

از سوی هم محمد یونس قانونی معاون اول تیم انتخاباتی حنیف اتمر در دومین روز مبارزات انتخاباتی یعنی روز دوشنبه به امارات متحده عربی رفته است.

محمد حنیف اتمر نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با دو معاونش یونس قانونی و محمد محقق
محمد حنیف اتمر نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با دو معاونش یونس قانونی و محمد محقق

اما یک دستیار آقای قانونی در صحبت با رادیو آزادی اختلاف‌ها میان آقایان اتمر، نور و قانونی را رد می‌کند.

به گفته دستیار او، آقای قانونی به زودی به کشور برخواهد گشت.

تلاش کردیم تا در این مورد با عطا محمد نور نیز صحبت کنیم اما هیچ یک از دستیاران آقای نور در زمینه همکاری نکردند.

تیم انتخاباتی صلح و اعتدال به رهبری محمد حنیف اتمر هر گونه اختلاف میان اعضا و هم پیمانان این تیم انتخاباتی را رد کرده و ادعا های صورت گرفته را کار کسانی می‌داند که بر ضد این تیم از طریق صفحات اجتماعی تبلیغ می‌کنند.

قادر شاه سخنگوی تیم صلح و اعتدال به رادیو آزادی گفت: "در تیم صلح و اعتدال مشکلات وجود ندارد، همه بزرگان و اعضای رهبری تیم در رابطه به موضوعات ملی کشور و در رابطه کمپاین‌ها اجماع فکر و نظر دارند، چون فضا به شدت کمپاینی است و هر کس در این مورد نظر خود را دارد و موضوعات را دامن می‌زنند و هم‌چنان در رسانه‌های اجتماعی و افکار عامه این موضوع مطرح است."

از قادر شاه پرسیده شد که آیا محمد حنیف اتمر صدارت اجرایی را به عطا محمد نور خواهد داد؟

قادر شاه سخنگوی تیم صلح و اعتدال
قادر شاه سخنگوی تیم صلح و اعتدال

وی گفت: "رهبری تیم صلح و اعتدال به تعهدات خود پا بند است، همه موارد را در منشور خود جابجا کرده و نشر خواهد کرد، جناب اتمر که فعلاً رهبر تیم صلح و اعتدال است گفته بودند که ما در حکومت خود صدارت اجرایی را به وجود می‌آوریم اما وقتی که لویه جرگه برگزار شود و این موضوع را مورد تأیید قرار دهد، اجرا خواهد شد."

این در حالیست که سه روز از آغاز پیکارهای انتخاباتی می‌گذرد اما تا حال برخی از تیم‌های انتخاباتی به شمول محمد حنیف اتمر مبارزات انتخاباتی را آغاز نکرده‌اند.

قادر شاه سخنگوی تیم اتمر می‌گوید آنان بر اساس فیصله شورای نامزدان ریاست جمهوری مبارزات انتخاباتی را تا روز پنج‌شنبه تعلیق کرده‌اند و در صورتی که حکومت در زمان تعیین شده به خواست‌های آنان جواب دهد، پیکار ها را آغاز خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG