لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۴

یوناما: تلفات ملکی در افغانستان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است


افرادی که در یک حمله انتحاری در ننگرهار زخمی شده اند در شفاخانه تحت تداوی قرار دارند. July 12, 2019
افرادی که در یک حمله انتحاری در ننگرهار زخمی شده اند در شفاخانه تحت تداوی قرار دارند. July 12, 2019

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما در یک گزارش تازه‌اش می‌گوید که طرف‌های درگیر تا اندازۀ برای کاهش تلفات ملکی تلاش کرده‌اند اما این تلاش‌ها کافی نیستند.

در این گزارش که به روز سه‌شنبه ۸ اسد ۱۳۹۸ نشر شد آمده‌است که شمار تلفات ملکی در شش ماه نخست سال روان میلادی در مقایسه با زمان مشابه در سال ۲۰۱۸ کاهش ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد.

اما در این گزارش آمده‌است که به دلیل حملات هوایی عناصر طرفدار حکومت تلفات ملکی ۳۷ درصد افزایش یافته است.

کبیر حقمل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که نیرو‌های افغان در هنگام جنگ به حفظ جان غیر نظامیان توجه جدی دارند.

وی گفت: این گزارش بار دیگر ثابت کرد که زیاد تلفات ملکیان از سوی مخالفین مسلح صورت می‌گیرد، آن‌ها ملکیان را هدف قرار می‌دهند و از آن‌ها منحیث سپر استفاده می‌کنند، نیرو‌های افغان در عملیات‌های‌شان از احتیاط زیاد کار می‌گیرند، ما بالای نیرو‌های افغان قیودات وضع کردیم و همیشه گفتیم که در جنگ باید اصول و قوانین مراعت شود."

در گزارش یوناما آمده‌است که در شش ماه نخست سال روان میلادی ۳۸۱۲ غیر نظامی کشته و زخمی شده که از میان ۱۳۶۶ تن آن‌ها کشته و ۲۴۴۶ تن دیگر‌شان زخمی شده‌اند.

جمال ناصر قربانی نخستین روز پیکار های انتخاباتی
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:10 0:00

بر اساس این گزارش، مسئولیت ۵۲ درصد تلفات ملکی به مخالفین مسلح دولت بر می‌گردد که ۳۸ درصد آن از سوی طالبان، ۱۱ درصد از سوی گروه داعش و ۳ درصد از سوی عناصر نامشخص مخالف دولت صورت گرفته است.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان در صفحه تویتر‌ش این گزارش را رد کرده و آنرا ناقص دانسته است.

در گزارش یوناما هم‌چنان آمده که ۳۷ درصد تلفات در نتیجه حملات هوایی و سایر عملیات‌ها از سوی نیروهای امنیتی افغان و طرفداران‌شان ببار آمده‌است که از این میان مسئولیت ۱۸ درصد تلفات به نیروهای افغان، ۱۲ درصد به نیروهای خارجی و ۲ درصد به سایر نیروهای مسلح وفادار به دولت بر می‌گردد.

اما این‌که چرا در جریان حملات مخالفین مسلح و نیرو‌های امنیتی تلفات ملکی وارد می‌شود؟ بهزاد حکاک مسئول عمومی نظارت در کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید:

"عوامل زیاد است، در تکتیک‌های جنگی مخالفین مسلح هر وقت تغییرات می‌آید و دولت برای جلوگیری تکتیک آن‌ها یا ناتوان است یا هم بی‌توجه که یک نمونه آن محلات عمومی است که از آنجا بالای نیرو‌های افغان حمله می‌شود و آن‌ها پاسخ می‌دهند که این عامل تلفات ملکی می‌شود."

دکان‌های که در اثر یک حمله انتحاری در کابل تخریب شده‌اند. July 25, 2019
دکان‌های که در اثر یک حمله انتحاری در کابل تخریب شده‌اند. July 25, 2019

آقای حکاک می‌گوید، حملات هوایی نیرو‌های افغان و خارجی و عملیات شبانه هم از عوامل وارد شدن تلفات بر غیر نظامیان است.

گزارش یوناما نشان می‌دهد که بیشتر مسئولیت تلفات برخاسته از حملات هوایی به نیروهای خارجی بر می‌گردد که رقم آن به ۸۳ درصد می‌رسد.

با این هم مسئولیت نُه درصد تلفات برخاسته از حملات هوایی به نیروهای امنیتی افغانستان و هشت درصد دیگر به عناصر نامشخص طرفدار حکومت بر می‌گردد.

با این حال کمیسیون حقوق بشر افغانستان به این باور است که طرف‌های درگیر جنگ همیشه تعهد به حفظ جان غیر نظامیان می‌کنند اما دیده می‌شود با آنهم به غیرنظامیان تلفات وارد می‌کنند که این مسئله قابل نگرانی است.

XS
SM
MD
LG