لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۳

تمام مکاتب تا مدت نامعلوم در سودان تعطیل شدند


بیرق ملی سودان
بیرق ملی سودان

مقامات سودان دستور داده‌اند که تمام مکاتب این کشور تا یک زمان نا معین تعطیل شوند.

روز سه‌شنبه ۳۰ جولای ۲۰۱۹ صدها شاگرد مکتب با یونیفورم مکتب و با بیرق‌های کشور شان به سرک‌ها برآمده و شعار می‌دادند که "کشته شدن یک شاگرد، کشته شدن یک ملت است."

آن‌ها بر ضد کشته شدن پنج شاگردی شعار می‌دادند که روز دوشنبه در منطقه العیبد در جریان یک راهپیمایی اعتراضی جان باختند.

شاگردان در پایتخت این کشور و شهرهای دیگر آن در مناطق مختلف به سرک‌ها برآمده و تظاهرات شبیه این را ادامه دادند.

جنبش معترضان و شاهدان عینی می‌گویند روز دوشنبه پنج شاگرد مکتب در حالی کشته و ۶۰ تن دیگر زخمی شدند که در منطقه العبید بخاطر کمبود تیل و مواد خوراکی تظاهرات را آغاز کردند.

به گفته شاگردان، بعضی از قربانیان توسط نشان زن‌ها هدف گلوله قرار گرفتند.

اعتراض کننده‌ها سربازان شبه نظامی گروه واکنش سریع را مسئول این کشتارها می‌دانند.

شورای نظامی حاکم در سودان شام سه‌شنبه بستن مکاتب را در تمام کشور دستور داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سودان (سونا) به والیان تمام ولایات سودان دستور داده شده‌است که سر از امروز چهارشنبه تا امر ثانی تمام کودکستان‌ها، مکاتب ابتدائیه، متوسطه و لیسه را ببندند.

کشتارهای اخیر یک روز قبل از آن صورت گرفت که قرار بود رهبران اعتراض کنندگان با رهبران نظامی در مورد زوایای باقی مانده فعال ساختن دوباره حکومت ملکی صحبت کنند.

دو طرف در آغاز ماه جاری در مورد تقسیم قدرت به یک توافق رسیدند. اما بعد از کشته شدن شاگردان رهبران اعتراض کننده ملاقات روز سه‌شنبه را با سران اردو لغو کردند.

ساتیه الحاج یکی از سران اعتراض کننده که عضو هیئت مذاکره کننده می‌باشد به خبرگزاری فرانسه گفته است که مذاکرات با اردو به‌خاطر صورت نگرفت که مذاکره کنندگان آن‌ها هنوز هم در منطقه العبید می‌باشند.

یک رهبر دیگر مظاهره کنندگان که نامش گرفته نشده گفته است مذاکرات زمانی دوباره از سر گرفته می‌شود که در کوچه‌ها آرامی حاکم شود.

جنرال عبدالفتاح البرهان رئیس شورای نظامی سودان این کشتارها را محکوم کرده‌است.

تلویزیون دولتی سودان از قول وی گفته است کشتن افراد ملکی یک جنایت غیر قابل قبول است که با عاملین آن باید حساب شود.

اداره حمایت از اطفال سازمان ملل متحد از مقامات سودان خواسته است که در مورد کشته شدن این پنج شاگرد تحقیق نمایند و عاملین آنرا به پنجه عدالت بسپارند.

مقامات سودانی بعد از کشته شدن این شاگردها در چهار شهر سودان قیودات شب گردی را اعلان کرده‌اند.

نا آرامی‌های اخیر سودان با اعتراضات علیه رهبر سابق این کشور عمر البشیر آغاز شد و بعد از آن‌که شورای نظامی قدرت را به دست گرفت، ادامه پیدا کرد.

به تاریخ ۱۷ جولای بین اعتراض کنندگان و شورای نظامی حاکم در رابطه با تقسیم قدرت یک موافقه حاصل شد. به اساس این موافقت در شورای انتقالی حاکم شش ملکی و پنج جنرال عضویت دارند.

XS
SM
MD
LG