لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۴

کم‌رنگی مبارزات انتخاباتی در اوجِ مبارزاتِ انتخابات


شهر کابل
شهر کابل

شماری از مسئولان بازاریابی رسانه‌های تصویری می‌گوید، برخی از نامزدان ریاست‌جمهوری به آنان گفته اند، چون دربارۀ برگزاری انتخابات مطمئن نیستند؛ نمی‌خواهند اعلانات مبارزات انتخاباتی شان‌را به‌نشر بسپارند.

با این هم شماری از ستادهای انتخاباتی می‌گویند که آنان هیچ شکی در برگزار شدن انتخابات ندارند و به مبارزات انتخاباتی‌شان ادامه خواهند داد.

آغاز ضعیف و بی‌رنگِ مبارزات انتخاباتی، نگرانی‌ها را در بارۀ چه‌گونه‌گی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری افزایش داده است.

شماری از مسئولان بازاریابی رسانه‌های تصویری می‌گوید که برخی از نامزدان ریاست‌جمهوری به آنان گفته اند، چون دربارۀ برگزاری انتخابات مطمئن نیستند؛ نمی‌خواهند اعلانات مبارزات انتخاباتی‌شان‌را به‌نشر بسپارند.

هرچند مسئولان بازاریابی این رسانه‌های تصویر، از ستاد انتخاباتی مشخصی نام نمی‌برند؛ اما می‌گویند که تاکنون هیچ نامزدی برای آنان اعلانات مبارزات انتخاباتی شان را نسپرده اند؛ در حالی که در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته همزمان با آغاز مبارزات انتخاباتی، اعلانات نامزدان نیز روی پردۀ رسانه‌ها آمده بود.

در همین‌حال بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان یا فیفا نیز می‌گوید که مبارزات کم‌رنگ انتخاباتی از سوی نامزدان ریاست‌جمهوری و احتمال توافق صلح میان ایالات متحدۀ امریکا و طالبان بر چه‌گونه‌گی باورها بر روند انتخابات سایه افگنده اند.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی این نهاد به رادیود آزادی می‌گوید، تاکنون شماری از نامزدان به این باور نیستند که انتخابات برگزار خواهد شد. شما می‌دانید که گفت‌و‌گوهای صلح با طالبان ادامه دارد و توقع می‌رود که هر‌دو طرف در ماه سپتمبر به توافقی دست بیابند. حالا پرسش این است که روند صلح بر روند انتخابات چه تاثیراتی خواهد داشت و آیا انتخابات به وقت معین‌اش برگزار خواهد شد یا خیر؟ اشتراک طالبان در این روند چه‌گونه خواهد بود، آیا آنان با همین روند یک‌جا می‌شوند و یا هم برای آنان روند تازه‌یی آغاز خواهد شد؟ این نگرانی‌هایی استند که در نخستین روزهای مبارزات انتخاباتی شنیده می‌شود.

اما با این هم آقای رشید تأکید می‌کند که باید انتخابات به وقت تعیین‌شدۀ آن برگزار شود.

از سویی هم سهیل شاهین سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، در گفت‌و‌گو با رادیو آزادی گفته است که روند انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان بر روند صلح آسیب خواهد رساند.

با این هم کمیسیون مستقل انتخابات بر برگزاری انتخابات در وقت معین آن تأکید می‌کند.

با این حال رضوان مراد سخن‌گوی دستۀ انتخاباتی دولت‌ساز، به رهبری اشرف غنی می‌گوید که انتخابات به وقت و زمان آن برگزار خواهد شد و آنان در نظر دارند اعلانات شان‌را به زودی نیز در دست‌رس رسانه‌ها قرار دهند.

آقای مراد در گفت و گو با رادیو آزادی چنین گفت: "این که رسانه‌های تصویری تا کنون به اعلانات انتخاباتی دست نیافته اند به معنای به تعویق افتادن انتخابات نیست؛ بل تمام آماده‌گی‌ها برای برگزای انتخابات گرفته شده اند و انتخابات به زمان معین آن برگزار خواهد شد."

در همین حال فریدون خوزون سخن‌گوی ستاد انتخاباتی ثبات و همگرایی به‌رهبری عبدالله عبدالله نیز می‌گوید، هیچ نگرانی برای برگزار نشدن انتخابات موجود نیست و آنان به‌زودی در یک گردهمایی بزرگ منشور انتخاباتی شان را اعلام خواهند کرد.

او افزود تمامی بخش‌هایی که در مبارزات انتخاباتی مؤثر هستند فعال اند، چه آن گفت‌و‌گو با رسانه‌ها باشد و یاهم نشر اعلانات در رسانه‌ها. ما هیچ شکی در مورد برگزاری انتخابات نداریم و مبارزات انتخاباتی‌ما به‌گونۀ بهتر به‌پیش می‌رود.

اما قادر شاه سخن‌گوی ستاد انتخاباتی صلح و اعتدال به‌رهبری حنیف اتمر می‌گوید، آنان براساس فیصلۀ شورای نامزدان ریاست‌جمهوری مبارزات انتخاباتی شان را به تعویق انداخته اند و اگر حکومت تا روز پنجشنبه در بارۀ چه‌گونه‌گی شفافیت انتخابات به آنان اطمینان ندهد آنان انتخابات را تحریم خواهند کرد.

با این همه سخنگویان رئیس‌جمهور غنی تمامی ادعاها را رد کرده اند و گفته اند که حکومت برای برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه متعهد است.

XS
SM
MD
LG