لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۱

فیفا: نامزدان بجای تحریم انتخابات یک اجماع تشکیل دهند


بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا می‌گوید که تنش‌های جاری میان نامزدان ریاست جمهوری و حکومت روند انتخابات را تحت پرسش قرار داده‌است.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی این بنیاد روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت: "ما در این شرایط حساس تاکید داریم که میان نامزدان و سیاسیون اجماع همه جانبه بخاطر انتخابات شفاف، مشروع و همه شمول بمیان آید و در کنار آن به روند صلح نیز توجه شود."

به گفته اقای رشید، تلاش‌های جاری صلح و هشدار برخی نامزدان بر تحریم کردن انتخابات از مواردی است که مردم و جامعه مدنی را در باره برگزاری انتخابات مشکوک کرده است.

شورای نامزدان ریاست جمهوری هفته پیش با نشر اعلامیه‌ای از تحریم انتخابات هشدار دادند.

آنان در این اعلامیه استفاده از امکانات دولتی، عزل و نصب‌های سیاسی، مداخله در امور کمیسیون‌های انتخاباتی و کمپاین‌های قبل از وقت از سوی تیم حاکم را شدیداً تقبیح کرده و این‌ها را دلایل تحریم انتخابات ریاست جمهوری از سوی این شورا خوانده‌اند.

هم‌چنان در اعلامیه آمده بود که ملغی نشدن تشکیلات دولتی، ادامه تقرری‌های غیر شفاف در کمیسیون‌های انتخاباتی، استفاده از امکانات دولتی از سوی تیم حاکم، قرار گرفتن تلویزیون ملی در دسترس کاندیدان حاکم، تهدید کارمندان دولت که هواداران تیم‌های غیر حاکم اند و برخی موارد دیگر از مشکلاتی خوانده شده که موجب مقاطعه و تحریم انتخابات ریاست جمهوری از سوی این شورا شده‌است.

در پایان اعلامیۀ این شورا آمده‌است که هرگاه تیم حاکم تا یک هفته یعنی دهم اسد به این مشکلات رسیدگی نکند، انتخابات از سوی این شورا تحریم خواهد شد.

اما صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری در این باره چنین می‌گوید: "انتخابات در وقتش برگزار می‌شود از تمام نامزدان می‌خواهیم که برای برگزار شدن بهتر انتخابات کار کنند، هر چند آقای غنی هم نامزد انتخابات است اما قانون در زمینه مقرری‌ها منحیث رئیس جمهور به وی صلاحیت داده است."

مبارزات انتخابات میان نامزدان ریاست جمهوری به روز یکشنبه آغاز شد.

انتخابات ریاست جمهوری قرار است در ششم ماه میزان سال روان خورشیدی برگزار شود که به شمول رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه ۱۸ تن خود شانرا نامزد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG